Ga naar inhoud
  • Vogels verzamelen

(Gemiddelde beoordeling van deze review)
    • Beoordeling

Vogels verzamelen

Wingspan is een spel waarbij alles draait om verzamelen en daar ben ik dol op. En er vallen zoveel verschillende dingen te verzamelen dat het spel niet snel gaat vervelen. De makers hebben alles uit de kast getrokken om het geen moment saai te laten worden. Gaandeweg bijhouden wie er aan het winnen is is daarom ook lastig, hoewel er wel wat indicatoren zijn. Aan de andere kant is het ook  niet heel ingewikkeld om onder de knie te krijgen.

Dus….hoe werkt het spel dan? Je krijgt een kaart waarop je je vogels kan gaan verzamelen. Die kun je in 3 gebieden uitspelen, namelijk bos, weide en water. Afhankelijk van hoeveel vogels je in een bepaald gebied hebt krijg je meer onderdelen tijdens je verzamelactie. Aan het begin krijg je een aantal blokjes en tijdens de ronde kun je zoveel acties doen als dat je blokjes hebt, maar wel om de beurt natuurlijk… Je kunt kiezen tussen vier acties:

• een vogel uitspelen op je kaart
    • voedsel verzamelen
    • eieren verzamelen
    • vogelkaarten pakken.

Hoe meer vogels je hebt uitgespeeld, hoe groter de bonus tijdens het verzamelen en kaarten pakken. Veel vogels hebben eenmaal uitgespeeld ook weer een bonus en zo ontstaat er nog meer variatie in het spel. Om een vogel uit te kunnen spelen heb je voedsel nodig. En die vogels eten natuurlijk geen uniform vogelzaad, neehheeeehhh: er is van alles en er zitten hele kieskeurige vogels bij. Die kun je dus pas uitspelen wanneer je die ene bes, muis en rups hebt verzameld om precies die ene schotel die de vogel lust voor te kunnen schotelen. Mijn gezinsleden zijn nog makkelijke eters daarbij vergeleken…. Welk voedsel beschikbaar is, bepalen de zogenaamde voedseldobbelstenen.

Echt ongelimiteerd zorgeloos verzamelen is er dus niet bij, je hebt continue last van zowel keuzestress als schaarste. Hoewel ik dan altijd wel vind dat het spel te snel stopt. Altijd wanneer je net een lekkere hoeveelheid van iets hebt opgebouwd en ongegeneerd kan gaan bouwen aan je vogelverzameling is het spel alweer afgelopen. Maar dat is iets persoonlijks, ik vind dat Catan bijvoorbeeld ook altijd net op het moment eindigt dat je je voorraden lekker op orde begint te krijgen.

Terug naar de vogels. Per ronde werk je naar een bepaald doel toe, bijvoorbeeld wie de meeste vogels van een bepaalde soort of in een bepaald gebied heeft. Daar krijg je dan weer punten voor. Daarnaast heb je ook altijd een persoonlijk doel. Iedereen heeft dus deels dezelfde, maar deels ook een totaal andere focus tijdens het spel. Eén ding is altijd belangrijk: zorg dat je genoeg eieren hebt!!!

Mijn eindoordeel is tussen de regels al wel door te lezen: een leuk en gevarieerd spel, dat niet snel gaat vervelen. Je bent er niet de hele avond mee bezig om het een keer te spelen (ook weleens lekker) en het is gemakkelijk aan te leren.

Pluspunt: Verzamelen Pluspunt: Makkelijk

Feedback gebruiker