Ga naar inhoud

Erelijst


Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 28-12-19 in alle zones

  1. 2 punten
    Weekend. Tijd voor wat sport. Geen zaalsport dit keer. Dus geen basketbal. Nee, maar wel een heus Amerikaanse sport: baseball. Het is de 9e inning. Als eenvoudige thuisploeg zonder opmerkelijke talenten hebben we toch kans om van een sterrenteam te winnen, die ons echt niet serieus nemen. Desondanks is de stand gelijk. Als we nu een punt zouden kunnen maken, kunnen we geschiedenis schrijevn. Dan hebben we gewonnen van het onverslaanbare sterrenteam, die al decennia aan de top van de competite staat en de ene na de andere titel aaneen rijgt. Helaas, met alle honken bezet, wordt onze derde man uitgegooid. We waren zo dichtbij... Dít is het gevoel als je dit kleine kaart- en dobbelspelletje speelt. Aanvankelijk is dit een spel voor 2 spelers, de ene speelt de thuisploeg, de andere het bezoekende team. Voor de solo variant is een gestroomlijnde AI bijgevoegd, waar zoveel variaties inzitten, dat je elke keer anders moet spelen. Werkelijk een andere strategie probeert te volgen. Dat geldt overigens ook voor de verschillende slagmannen en vrouwen die je in je team hebt. Als je solo speelt, kun je alleen de bat hanteren, de rol van pitcher is dan vast voor de AI. Even de baseball regels weer naar boven moeten roepen, want het is geen sport die ik regelmatig volg. En kennis van die sport heb je wel nodig om het spel te begrijpen. De regels zijn verder niet zo ingewikkeld. Het is een leuk vlot spel, zeker ook voor solo playing. Scoort wat mij betreft een schoon zeventje. Voor herhaling vatbaar.
  2. 2 punten
    Return to Dark Tower Designer: Isaac Childres, Noah Cohen, Rob Daviau, Justin D. Jacobson, Brian Neff Artist: Tim Burrell-Saward, Garrett Kaida, Qistina Khalidah Publisher: Restoration Games 11+ jaar, 1-4 spelers, 60-120 minuten Vandaag live op Kickstarter en het is tevens mijn eerste - nou ja, er waren me reeds 504 backers voorgegaan - kickstarter dit jaar 2020. Ruim 38 jaar geleden kwam de eerste versie hiervan uit. Toen nog gewoon Dark Tower geheten. Het was toen al een fantasy spel, waar je het tegen een mechanische toren moest opnemen met een muziekje enzo. Nu is dan eindelijk de "second edition" uit, zij het dat deze wel in een heel modern jasje is gestoken. Kijk eens naar het rijtje designers die hier 3 jaar intensief aan hebben samengewerkt. Deze epic co-op game heeft drie elementen die nauw met elkaar samenwerken, te weten: de toren een app en een bord Het ziet er heel vet uit. Menig reviewer is dan ook wild enthousiast. Denk aan de mannen van The Dice tower, die vanmiddag al een playthrough spelen. Kortom, ontdek dit bijzondere spel, wat zeker hoog op de hotlist van BGG zal komen. Wel apart is dat men in de VS méér kan backen dan in de rest van de wereld. Een gewone pledge voor ons is $ 125. De kickstarter loopt tot 4 februari a.s. Het definitieve spel wordt in februari 2021 verwacht. Dus het is geen spel voor 2020, maar het jaar daarna. Telt dus bij mij niet mee voor de aanschaf dit jaar............ Tja, fantasy is een beetje mijn thema toch? Return to Dark Tower bij Board Game Geek Return to Dark Tower bij Kickstarter
  3. 1 punt
    Jaja, een beetje "sad"".... Hoe kan het dat degene die dit soort spellen het minst leuk vindt, ze juist altijd gewoon wint de eerste keer... Of, is dat dan niet leuk meer. (voor anderen bedoel ik dan) PS wel leuke spelletjes overigens. PARKS zeker Micropolis een aardige filler of mag ik dat niet zeggen?
  4. 1 punt
    Hero Forge 2.0 Full-Color Custom Miniatures with Hero Forge 2.0 Dit keer geen spel en ook geen scenery op Kickstarter, maar je eigen minaturen ontwerpen en kleur geven. Er zijn talloze miniatuuronderdelen, waarmee je je eigen helden kunt samen stellen: gender, dik of dun, groot of klein, sterk of magisch enzovoort. Steeds meer onderdelen, zoals wapens komen in de collectie waaruit je kunt putten. Bijzonder nu is ook, dat je ze gekleurd geleverd kunt krijgen, of nog steeds hand geschilderd. Je kunt dus miniaturen bestellen en ze laten kleuren of laten schilderen of dit zelf doen. Je kunt er ook voor kiezen met een 3D-printer alles zelf te doen. Blijkbaar is er een grote behoefte hieraan, aangezien al meer dan 2000 mensen dit gebacked hebben. Met nog 22 dagen te gaan is er nu reeds meer dan € 1,500.000 bijeen gebracht. De pledge loopt af op 14 februari a.s. De pledges lopen uiteen van € 36 tot € 9.010 (slik). Niet voor mij dus... Fero Forge 2.0 bij Kickstarter
  5. 1 punt
    Rising 5: Runes of Asteros Designer: Gary Kim, Evan Song Artist: Vincent Dutrait Publisher: GARYKIMGAMES, Mandoo Games 12+, 1-5 spelers, 15-25 minuten Soms vallen spellen je gewoon toe. Ik kwam sleeves tekort voor het solospel Blight Chonicles. En dus was ik genoodzaakt op zoek te gaan naar nieuwe. Dat viel niet mee, aangezien ik uiteraard oor de twee uitbreidingen precies dezelfde sleeves van Ultra Pro wilde. Heb flink moeten zoeken om uiteindelijk terecht te komen bij het Belgische Spelonk. Goed, sleeves in mijn winkelmandje. En ach even verder kijken, want nu moest ik verzendkosten betalen. Wat kom ik tegen? Juist Rising 5: Runes of Asteros. Al heel lang ben ik op zoek naar dit kleine (solo) spel uit 2017. En nu stuitte ik er zo maar bij toeval op. Dus... dit spel erbij genomen om de verzendkosten te compenseren. Rising 5 is gebaseerd op het aloude mechanisme van Mastermind. In het coöperatief deductiespel, waar je gebruikt maakt van een app. Je moet samen een code kraken, maar om tot een code te komen, moet je optimaal gebruik maken van de unieke krachten die de vijf superhelden hebben. Daarnaast moet je acties uitvoeren als bewegen maar ook vechten tegen duistere wezens, om uiteindelijk de code te kunnen. Het speelt eenvoudig, maar het is niet altijd eenvoudig om de puzzel op lossen. Die wordt gecontroleerd door de app. Kortom, blij dat ik deze - door The Dice Tower zelfs tot de categorie "Seal of Excellence" verheven - aan mijn collectie heb kunnen toevoegen. Weer een prima solo spel er bij... Rising 5: Runes of Asteros bij Board Game Geek
  6. 1 punt
    Eindelijk was het dan zover. Heb dit spel opnieuw gespeeld, maar dan solo. Het was al gezegd, het is een eenvoudig snel spel. Maar solo heb ik toch bijna een anderhalf uur gespeeld. Dit keer met 4 karakters, die ieder maar 1 leven hebben. Je kunt het nog moeilijker maken door met minder helden te spelen en door een of meer van de 12 bijzondere kaarten te spelen, zoals "ambush" waardoor een monster wanneer hij verschijnt je karakter direct aanvalt en waar je moet vechten tot de dood er op volgt. Vluchten kan dan niet. Het was een ontspannen, maar toch niet al te simpel spel, waar ik toch behoorlijke strategische keuzes moest maken. Uiteindelijk dit keer de draak goed kunnen verslaan, omdat mijn karakter heel goede items had, zowel aanvallend als een heel stevig beschermend harnas droeg en.... dit keer heel goed dobbelde en de draak niet! Het smaakt - zeker solo - naar meer. Gewoon lekker tussendoor een eenvoudige dungeoncrawler. De regels zijn immers eenvoudig. Het spel niet. Volgende keer zeker met een van de bijzondere kaarten.
  7. 1 punt
    Op de valreep gekocht op SPIEL te essen dit jaar. Nou ja, het bleek al uitverkocht te zijn, maar zonder verzendkosten zouden ze het nadien toe sturen. Heb toen ook maar de uitbreiding NIppon er bij genomen. Uiteraard kwam het de volgende week niet binnen, ook al had men dat toegezegd. Er kon natuurlijk van alles mis zijn gegaan, want men had mijn naam en adres op een los velletje geschreven, om dat de laptop niet direct beschikbaar was... Na een week of drie zag ik op het BGG forum dat er iemand hier in Nederland zijn exemplaar had ontvangen. Gespannen wachtte ik af. Ik gaf ze nog veertien dagen alvorens ik in actie zou komen. Maar dat bleek niet nodig. Enkele dagen nadien werd hier ook een klein pakje uit de UK gebracht met.... BLITZKRIEG!!! In voorbije periode een aantal zeer positieve reviews gezien en gelezen. Het werd door Tom Vassel zelfs vergeleken met Twilight Struggle, maar dan in een 20 minuten versie. Dus werd het toch tijd dit spel, waar ook een solo AI van is bijgesloten, te redden van de Shelf of shame. Wel, het ivoldoet aan mijn verwachtingen. Het is lekker snel, is zeer gestroomlijnd, maar je moet echt strategische keuzes maken om te kunnen winnen. Dat is de eerste keer gelukt. Maar kan ook zijn dat ik heel veel geluk heb gehad. Want de AI speelde onverwacht een atoombom, waardoor ik in een klap de slag in Oost Europa verloor. Er zijn vijf gebieden (theaters genoemd) waar je het opneemt als geallieerden tegen de Axis. Zo'n theater heeft twee of drie campaigns. Kunst is victory punten te behalen en er uiteindelijk meer te hebben dan je tegenstander. Het is van origine een twee speler spel... Door bagbuilding probeer je een zo sterk mogelijk leger te krijgen, ter land, ter zee en in de lucht. Je kunt extra wapentuig laten aanmaken en zelfs bijzondere wapens verzamelen, maar de ander met bombardementen je reserve legers plunderen. Je kunt uiteindelijk een oorlog in een of meerdere gebieden verliezen en toch de uiteindelijke winnaar worden. Heb met veel plezier gespeeld en het is zeker ook een toppertje voor solo spelers. Zal deze beslist nog vaker zo even tussendoor op de speelmat leggen. En dan de uitbreiding eens onder handen nemen. Kortom, en vette 8 voor zo'n klein snel spel!!!
  8. 1 punt
    Tijd om Tainted Grail te spelen. Dit spel wordt erg goed ontvangen door Tom van The Dicetower... Laat @Lindoras nu net even een mooie Kickstarter versie hier van hebben. Alles is netjes gesleeved... de mini's hebben allemaal een wash zodat ze er grimmig uitzien maar wel met extra detail. Erg mooi om te zien! We zijn de campaign gestart met 4 spelers, we weten dat dit niet ideaal is maar we wilden wel allemaal het spel ervaren. Dus het avontuur kan beginnen met @Lindoras, @Deluxe Roelbook, @YuYu en mezelf! Er zijn geen actie punten per speler maar je hebt energie. Je zet energie in om dingen te kunnen uitvoeren zoals moven, exploren of actions die op de locatie kaarten staan. Het maximale energie hangt samen met het aantal levens wat je hebt. Krijg je schade zul je dus minder energie kunnen spenderen wat je dus weer beperkt. Dan is er ook nog iets als terror... teveel terror is nooit goed... want ja dan word je dus insane! Nachtmerries in plaats van dromen is dan 1 van de dingen die gebeuren, nee insane is niet ideaal. Dan heb je ook nog resources: food, wealth, repuration, experience en magic. Food heb je nodig om aan het einde van de dag (ronde) jezelf te kunnen healen en herstellen van terror. Wealth is nodig bij sommige quests om iemand bijvoorbeeld om te kopen. Reputation hebben wij nog niet nodig gehad maar ik kan me voorstellen dat het kan helpen als je iemand wilt overtuigen. Experience zorgt ervoor dat je je stats of je combat/diplomacy deck kunt verbeteren door advanced kaarten toe te voegen. Magic heb je nodig om tijdens combat of diplomacy events gebruik te maken van sommige abilities op je kaarten. Tijdens onze ervaring zijn we het wel eens over het combat systeem, dat is erg tof gedaan. Wel zorgt dat er onder andere voor dat het niet echt een 4 speler spel is, dat kost wat downtime. Wat ook erg tof gedaan is de wereld en hoe je deze ontdekt door middel van kaarten in plaats van borden. Op de kaart staat wat er gebeurd en welke kaarten er aangelegd moeten worden zodat je op deze manier een soort fog of war hebt. Als je een kaart gaat exploren draai je de kaart om en daar staat een verhaal/gebeurtenis op. Deze zijn ook terug te vinden in de boeken zodat je niet per se de kaarten hoeft te draaien. Het hele spel bestaat uit een storyline met quests die je op meerdere manieren kunt uitspelen. Dit zorgt ervoor dat je met regelmaat een stukje tekst moet voorlezen in het Engels en de nodige keuzes moet maken. Tainted Grail zit goed in elkaar en de verhaal lijn voelt goed aan. Ondanks dat we met 4 spelers waren was het zeker een toffe ervaring! Gaan we dit spel wel verder spelen wat betreft het verhaal? Ik hoop het wel... de vraag is alleen met hoeveel spelers.
  9. 1 punt
    Tja, mijn verwachting na lange studie tijdens de kickstart periode is uitgekomen. Dit is zonder twijfel het beste spel wat ik vorig jaar heb verkregen. Kijk dan ook uit naar wave 2 dit jaar, want er volgt nog meer spel! Zullen zeker en vast deze kruising van Gloomhaven en 7th Continent meer spelen. Desnoods in een andere samenstelling, want daar is rekening mee gehouden. Zelfs solo zie ik me dit spel wel meerdere keren op tafel laten komen. De setup kost namelijk ook nauwelijks tijd. En de replayability is zeer hoog, dus het blijft uitdagend.... Kortom: top spel!
  10. 1 punt
    Chartered is een prima spel. Het ziet er ook erg tof uit. Andor? Eigenlijk nog nooit gespeeld, het zou wel mijn genre moeten zijn: cooperatief & storydriven. Misschien dan toch maar eens een keer proberen.
  11. 1 punt
    Mee eens, minimaal 3 spelers dunkt me. Al is het een spel wat niet tot mijn favoriete genre behoord. Vind het wel een degelijk spel...
  12. 1 punt
    Quickstarter: Aisha Hero Kit for Perdition's Mouth Designer: Timo Multamäki + 3 more Artist: Matthias Catrein, Jere Kasanen, Jamie Noble-Frier, Juha Salmijärvi, Tanja Ylitalo Publisher: Dragon Dawn Productions 10+, 1-6 spelers, 30-180 minuten Niet een gewone kickstarter, maar volgens de makers van Perdition's Mouth een quickstarter. Het is slechts een kleine uitbreiding met de hero Aisha. Dit op veler verzoek van spelers van deze dungeon crawler. @Rob heeft dit spel ooit een keer gebacked en dus zal dit nieuws hem wel bevallen. Of niet... Aisha wordt omschreven als een specifieke en unieke held. Ze is een medium ranged magiër, die beschikt over uitgebreide tovermacht. Zowel ten voordele van zichzelf als van de hele groep heoes. Er komen geen nieuwe Engelstalig kaarten voor bij, want die uit het basisspel voldoen nog. Alleen voor de Duitstalige versie worden nieuwe kaarten gedrukt. Kosten € 14. Meer dan 100 backers telt deze quickstarter, die reeds op 9 januari afloopt. Verwachting is dat backers Aisha medio april dit jaar in huis hebben. Wel heel apart dat er een kickstarter wordt ingezet voor één figuurtje.... Aisha Hero Kit for Perdition's Mouth bij kickstarter
  13. 1 punt
    Deep Space D-6: Armada Designer: Tony Go Artist: Gareth Davies, Tony Go Publisher: Tau Leader Games 14+, 1-4 spelers, 60-90 minuten Nee, dit is géén uitbreiding van het solo spel Deep Space D-6. Je kunt het weliswaar ook wel alleen spelen, maar ook met vier spelers. Het is een coöperatief spel met het worker placement mechanisme. Kortom, het is een stand alone. Voortgeborduurd op de solo variant. Uiteraard vecht je wel tegen vervelende tegenstander in meerdere missies. Volgens de maker vergt het de kunst moeilijke beslissingen te kunnen nemen en uitgekookte tactische planning. Aangezien het thema zich in de ruimte / space plaatsvindt, is het geen spel wat ik zou backen. Wel voor @Deluxe Roelbook denk ik. Die heeft de solo variant reeds. Edoch, inmiddels hebben een kleine 1500 boardgamers dat wel gedaan. Voor € 43 excl. verzendkosten kan het medio oktober 2020 in je bezit komen De kickstarter loopt nog tot 23 januari a.s. Deep Space D-6: Armada bij Board Game Geek Deep Space D-6: Armada bij Kickstarter
  14. 1 punt
    Het spijt me zeer. Heb het voorbije jaar géén van mijn challenges mogen/kunnen bereiken. Heb maar iets meer dan de helft solo spellen gespeeld. Nu stonden er een paar op de lijst die ik gekickstart had, en die ik pas in de laatste twee maanden heb ontvangen. En er zijn er, die 2019 niet hebben gehaald. Desondanks had ik wel meer kunnen spelen. Ook het doel om een kleine 100 nieuwe spellen te spelen heb ik niet gehaald. Aangezien ik inmiddels wel een groeiende shelf of shame begin te krijgen, zal ik dit aantal volgend jaar beslist halveren. Het is toch ook wel leuk om een challenge te halen Tot slot het aantal keren dat ik wilde spelen heb ik bijna gehaald. Kom slechts 5 x tekort. Dus dat is zo slecht nog niet. Maar... ook niet gehaald ! Laat volgend jaar 2020 een beter jaar worden...
  15. 0 punten
    Een woensdag avond met een relatief drukke werkweek achter de rug. Niet te zware spellen dus. @Deluxe Roelbook had wel wat bij. PARKS & Micropolis. PARKS heeft wat weg van Tokaido. Alleen leg je in PARKS een route af langs parken in Amerika, de National Parks om precies te zijn. Het doel is zoveel mogelijk parken bezoeken om op die manier punten te scoren. Speler met de meeste punten wint. Iedere speler krijgt 2 meeples die je over het bord laat lopen. Je mag in 1 keer naar het einde lopen maar dat is natuurlijk niet handig. Stop je bij een tegel dan mag je de resource pakken die er op ligt en de actie uitvoeren van het kaartje. Dit kan zijn een foto maken voor resources (een foto is ook een punt), resources krijgen, park bezoeken of gear kopen. Gear kan handig zijn want er zijn zaken waarmee je bezoekjes aan een park korting kunt krijgen. Waar je wel rekening mee moet houden met je meeple is dat er maar 1 meeple per tegel mag staan. Tenzij je kampvuur token omdraait dan mag je op een tegel gaan staan waar al iemand staat. Is van je meeples bij het einde beland mag je het kampvuur opnieuw omdraaien zodat je weer op een tegel kunt staan met een andere meeple. Spel speelt snel en ziet er erg mooi uit. Het doosje PARKS zit vol met GameTrayz en de kwaliteit is top! Voor iedereen was het de eerste keer PARKS ( @YuYu @Lindoras en @Deluxe Roelbook ) en dan heb ik dus een kans. Zowaar gewonnen met een 2 punten verschil! Tweede spelletje wat we speelde was Micropolis. Een spel wat op Spiel voor een erg mooie prijs is gekocht door @Deluxe Roelbook. In dit spel pak je in je beurt een tegel in je beurt. Er liggen er 5 open en de eerste kost je niets en ieder volgende een soldaat. Iedere speler begint met hetzelfde aantal soldaten. Met het aanleggen van de tegels wil je lange tunnels maken met veel mieren erin en combinaties maken met een Queen of een andere soort mier. Het spel stopt als je speler bord volledig is gebouwd. Daarna is het zaak punten te tellen. Ja het spel heeft meer in zich dan dat je op het eerste gezicht denkt, maar het speelt leuk! En vreemd genoeg heb ik ook dit spelletje mogen winnen.
  • Nieuwsbrief

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Abonneer nu
×
×
  • Nieuwe aanmaken...