Ga naar inhoud

RETAIL - Tips & Tops

Log in om dit te volgen  
  • entries
    28
  • reacties
    35
  • views
    924

Blog schrijvers

Over dit blog

Entries in this blog

Dragon's Breath (Funkelschatz)

Dragon's Breath (Funkelschatz)
Ontwerper: Günter Burkhardt, Lena Burkhardt
Uitgever: HABA - Habermaaß GmbH
5+, 2-4 spelers, 15-20 minuten

Winnaar Kinderspiel des Jahres 2018
mag niet ontbreken in deze serie retail blogs.
Het is - wat mij betreft - een terechte winnaar.
Het is een spel voor kinderen vanaf 5 jaar,
maar ook kinderen van 10 jaar
doen spelen dit spel nog graag mee.
Zeker je kunt het ook een familiespel noemen,
want volwassenen kunnen lekker meespelen,
maar dit spel heeft geen volwassenen nodig om het te spelen.
Kinderen spelen het vlotjes weg,
want de regels zijn zeer eenvoudig.
Het is beetje een gokspelletje,
alhoewel als je goed kijkt en je een vooruitziende blik hebt,
heb je een kleine voorsprong...
Maar je kunt niet alles juist voorspellen!
Eerlijk is eerlijk: ik zou dit spel wat graag toevoegen
aan mijn collectie om met de kleinkinderen te spelen.

De jury licht haar keuze als volgt toe:
Deze Drakenvader smelt niet alleen ijs, maar ook harten van kinderen.
Dit is waar het hele gezin graag opgewonden van raakt.
De ontwerpers Lena (dochter) en Günter Burkhardt (vader),
combineren een kindvriendelijk verhaal,
een klassiek mechanisme en intrigerend materiaal
voor een game-avontuur dat kinderen keer op keer boeit.


Op een van hun expedities ontdekken de drakenkinderen
Mira, Feo, Luna en Diego een ongewone, sprankelende schat:
een kolom met bevroren ijs met glinsterende stenen erin.
Ze willen de schat meenemen naar hun grot.
Maar helaas is de kolom met ijs te zwaar.
Het enige dat ze kunnen doen is het smelten.
Maar ademen met vuur is niet zo eenvoudig als het klinkt.
In plaats van vuur beheersen ze alleen hete lucht.
Dan hebben de vier een idee: ze zullen hun vader helpen.
En het werkt! Vader's vuurademhaling begint de kolom te smelten
en beetje bij beetje vallen de glinsterende stenen eruit.
De drakenkinderen verzamelen snel de waardevolle schatten
en brengen ze terug naar hun grot.
Met een beetje geluk krijgt zelfs vader een paar sprankelende stenen!
Welk drakenkind verzamelt de meest sprankelende stenen
in hun grot aan het einde van het spel?

Dragon's Breath bij BoardGamegeek

Lindoras

Lindoras

Die Quacksalber von Quedlinburg

Die Quacksalber von Quedlinburg
Ontwerper: Wolfgang Warsch
Uitgever: Schmidt Spiele
10+, 2-4 spelers, 45 minuten

Natuurlijk mag de winnaar van Kennerspiel des Jahres 2018
niet ontbreken in deze blog-reeks.
In deze categorie "Kennerspiel" vallen de meer gecompliceerde spellen.
Het is een spel waarin de spelers voor het meerendeel simultaan
hun potje met vreemde ingrediënten koken.
Tijdens het opmaken van de scores iedere ronde
is er in geringe mate van enige interactie. 
Er komt een stevig press-your-luck
en bag drafting.mechanisme bij kijken
Ik vrees dat geen van de leden van TafelTOP
dit spel hoog op zijn of haar persoonlijke wensenlijstje heeft staan.
Maar ik kan me vergissen...

Dat dit spel in de categorie "Kennerspiel" valt is ook opvallend.
Winnaar van de categorie familie - Azul - zou dan ook zomaar
in aanmerking komen voor "Kennerspiel" qua moeilijkheidsgraad.
De jury heeft echter wel redenen om dit spel tot winnaar uit te roepen:
In "The Quackers of Quedlinburg" zorgen willekeurig getrokken ingrediënten
voor smaakexplosies en een vuurwerk van emoties.
Leedvermaak, vreugde en geweeklaag wisselen elkaar voortdurend af.
Een pure gok?
Nee, omdat auteur Wolfgang Warsch de spelers toestaat
om veel tactische vrijheden te verfijnen dankzij het uitstekende basisrecept.


In Die Quacksalber von Quedlinburg maakt elke speler hun eigen geheime brouwsel,
waarbij ze ingrediënten uit de voorraadzak halen om dit te doen.
Pas echter op met wat je ongezien trekt uit de zak,
want als je teveel van één ingrediënt toevoegt slaat de vlam in de pan.
Als je op tijd stopt om alleen het kleine deel te koken dat je hebt,
kun je misschien het inkomen gebruiken dat je verdient
door dit mengsel te verkopen om in de toekomst meer waardevolle ingrediënten te kopen,
zodat je volgende toverdrankje nog beter is om veel punten te verzamelen.

Die Quacksalber von Quedlinburg bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

The Reckoners

The Reckoners
Ontwerpers: Brett Sobol, Seth Van Orden
Uitgever: Nauvoo Games
13+, 1-6 spelers, 60-100 minuten

The Reckoners, een spel dat zeker niet zou misstaan in mijn collectie.
Een co-op met een fantasy thema, met een Sci-Fi sausje.
Het is gebaseerd op de jongvolwassen fantasieromans van Brandon Sanderson,
en stelt spelers in staat om de rollen van de hoofdrolspelers van de romans
op zich te nemen en samen te werken om de wereld te redden.
Een mysterieuze uitbarsting in de lucht gaf zo'n 10 jaar geleden
gewone mannen en vrouwen buitengewone krachten.
Ze worden Epics genoemd. Maar elke Epic bleek slecht te zijn.
Vandaag, in de stad ooit bekend als Chicago (nu Newcago),
regeert een almachtig Epic genaamd Steelheart oppermachtig!
Niemand vecht terug ... niemand behalve de Reckoners!
Dit is waar je binnenkomt. Je bent een lid van de Reckoners,
een bekwame groep normale mensen die Epics vermoorden.
Je missie is eenvoudig, maar niet gemakkelijk.
Schakel Steelheart en zijn Epics uit en red de stad. En dat bevechten doe je met een bijzonder dobbelstenen mechanisme.
Wat groots is aan het spel zijn zeker de componenten.
Voor iedere Reckoner en Epic zijn aparte trays om dobbelstenen,
zwakheden en gezondheid bij te houden. Geweldig gewoon!



The Reckoners is een simultaan, coöperatief spel voor 1-6 spelers
dat in 75 minuten wordt gespeeld. Je wint door Steelheart te verslaan.
Maar voordat je hem kunt verslaan, moet je eerst zijn zwakte ontdekken.
Gedurende het spel werk je samen met je mede-Reckoners
om Steelheart te onderzoeken en aan te vallen, maar hij is niet de enige.
Talloze Epics zijn verspreid over de stad,
en ze zullen de bevolking verwoesten, als ze niet worden gecontroleerd.
Als de Epics erin slagen Newcago te vernietigen
door de populatie tot 0 te reduceren, verliezen alle Reckoners. De Reckoners bepalen welke acties voornamelijk moeten worden uitgevoerd
door middel van een simultaan dobbelstenen-rolmechanisme,
waarbij elke speler de resultaten maximaal drie keer
in zijn eigen tempo kan bijhouden en opnieuw kan routeren.
Met Equipment Cards en Plan Tokens kun je extra acties uitvoeren
of de resultaten van uw dobbelstenen verbeteren / manipuleren.
Acties worden ook gelijktijdig opgelost, dus communicatie
en gezamenlijke planning zijn essentieel om optimale resultaten te garanderen. The Reckoners bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

Gamer Over! A Game Fair Murder Mystery

Gamer Over! A Game Fair Murder Mystery
Ontwerper: Stephan Kessler
Uitgever: Frosted Games, Pegasus Spiele
12+, 7-8 spelers, 120-180 minuten

Een spel over een Youtube-reviewer van bord- en kaartspellen,
die vermoord wordt tijdens SPIEL in Essen. Pfff.
Daar gaat de Duitse versie AUGESPIELT! DER MESSE-KRIMI over.
Er komt echter ook een Engelstalige versie vanuit
en die wordt gereleased tijdesn GenCon.
Ook is al bekend wie het slachtoffer wordt van deze moord,
namelijk: Tom Vasel van the Dice Tower..
Het is maar dat je het weet.
Tom weet het waarschijnlijk ook wel
en zal daardoor mogelijk anoniem naar GenCon gaan.
Het spel is een soort van RPG,
zij het dat niemand zich hoeft te verkleden.
Je gaat toch al als boardgamegeeker waarschijnlijk.
Helaas, zie ik niet wanneer we dit spel met TafelTOP zouden kunnen spelen,
dus blijft het bij ruiken aan de doos vrees ik.
Het zal zo rond de € 25- € 30 kosten.
Overigens: op SPIEL komt al een 2e scenario uit...
In Ausgespielt! Der Messe-Krimi, zijn de spelers bij SPIEL in Essen, de grootste bordspelshow.
Een beroemde videoblogger is vermoord aangetroffen in het VIP-persgebied,
en niet alleen de moordenaar was daar, maar ook een groep andere verdachten
die allemaal op de een of andere manier contact hebben gehad met de overledene.

Ausgespielt! is een klassiek moordmysteriespel.
De spelers verplaatsen zich in een misdaadzaak en zijn tatort (misdaadscene),
Een van hen is de moordenaar.
Geconfronteerd met de zaak en de wil om het zelf op te lossen,
proberen de spelers de ware schuldige te ontmaskeren,
maar die persoon kan liegen om hun geheimen te bewaren.
Het oplossen van de zaak is eigenlijk niet het hoofddoel,
maar eerder het hebben van plezier en het beleven van de moordzaak
en het ontvouwen van het verhaal zoals het zich voordoet.

De ontwerper is zowel een ervaren schrijver van misdaadgevallen
als een gepassioneerde bordspeler,
dus hij heeft enkele hints en verborgen tips toegevoegd om het plezier te vergroten.

Gamer Over! A Game Fair Murder Mystery bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

Everdell

Everdell
Ontwerper: James A. Wilson
Uitgever: Starling Games (II)
13+, 1-4 spelers, 40-80 miuten Deze voormailge kickstarter bereikt nu de backers
en is binnenkort ook via retail te verkrijgen.
Het springt binnen de top 3 van de Hotness lijst van BGG.
Dit spel is een dijk van een worker placement,
een keiharde eurogame.
De artwork en componenten van dit spel zijn prachtig!
In vergelijking met wat andere spellen, speelt Everdell
wat zwaarder dan 7 Wonders Duel en Stone Age,
maar wat lichter dan Race for the Galaxy.
Een Duitse uitgever heeft al interesse getoond dit spel
uit te geven waardoor het vast en zeker Duitstalig zal worden.
En wie weet, dan ook Frans-, Italiaans- en Nederlandstalig...
Denk dat we reeds genoeg vergelijkbare spellen in de collectie
van TafelTOP hebben. Blijft, dat het een geweldig en mooi spel is.

  In de charmante vallei van Everdell, onder de takken van torenhoge bomen,
tussen meanderende beekjes en bemoste dalen,
bloeit en groeit een beschaving van bosbeestjes.
Van Everfrost tot Bellsong zijn er vele jaren voorbijgegaan,
maar de tijd is rijp voor nieuwe vestigingen en nieuwe steden.
Je zult de leider zijn van een groep beestjes die op zo'n taak gericht zijn.
Er zijn gebouwen om te bouwen, levendige personages om te ontmoeten,
evenementen om te organiseren - je hebt een druk jaar voor jezelf.
Zal de zon het helderst op je stad schijnen voordat de wintermaan opkomt? Everdell bij BoardGameGeek  

Lindoras

Lindoras

Root

Root
Ontwerper: Cole Wehrle
Uitgever: Leder Games
10+, 2-4/6 spelers, 60-90 minuten

Op het eerste gezicht lijkt Root een kinderspelletje,
maar achter die vriendelijk ogende diertjes die strijden
om een eigen plekje in het bos schuilt een pittige game.
Na Vast zijn de makers gekomen met dit a-symetrische spel.
Dit houdt in dat de katten, valken, alliantie van dieren en vagebonden
niet alleen eigen eigenschappen hebben voor hun soort,
maar ook dat iedere soort ook op een eigen doel heeft
om te kunnen winnen.
Root is een spel met prachtige componenten,
maar ook met veel herspeelbaarheid.
Iedere groep dieren speelt immers anders.
Uit reviews blijkt, dat het zelfs beter speelt als zijn voorganger Vast.!
Zeker een spel dat niet misstaat in mijn collectie... Spiel?

Root was een kickstarter project. Er waren meer dan 8.500 backers.
Het spel is nu alleen nog verkrijgbaar in de Amerikaanse en Canadese retail
en via de website van de makers.
Verwachting is dat het binnenkort ook in Europa te verkrijgen is.
Men is immers bezig met een Duitstalige uitgave!!!!
Verwacht wordt dat het zo ronde de € 65 gaat kosten. Root is een spel van avontuur en oorlog waarin 2 tot 4 spelers
(6 met de 'Riverfolk'-uitbreiding) strijden om controle over een uitgestrekte wildernis. De snode Marquise de Cat heeft het grote bos gegrepen,
met de bedoeling zijn rijkdommen te oogsten.
Onder haar heerschappij hebben de vele wezens van het woud zich verenigd.
Dit Bondgenootschap zal proberen zijn middelen te versterken
en de regel van Katten te ondermijnen.
In deze poging kan het Bondgenootschap
de hulp inroepen van de zwervende Vagabonds
die in staat zijn zich door de meer gevaarlijke boswegen te begeven.
Hoewel sommigen sympathiseren met de hoop
en dromen van het Bondgenootschap,
zijn deze zwervers oud genoeg om zich de grote roofvogels te herinneren
die ooit het bos beheersten. Ondertussen, aan de rand van de regio,
heeft het trotse, ruziënde Eyrie een nieuwe commandant gevonden
waarvan ze hopen dat ze hun oude geboorterecht kunnen laten herleven..
Het podium staat klaar voor een wedstrijd die het lot van het grote bos bepaalt.
Het is aan de spelers om te beslissen welke groep uiteindelijk wortel zal schieten. Root bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

Founders of Gloomhaven

Founders of Gloomhaven
Ontwerper: Isaac Childres
Uitgever: Cephalofair Games
12+, 1-4 spelers, 90-120 minuten

Na een succesvolle kickstarter is dit spel binnenkort
ook in de betere spellenwinkel te vinden.
Isaac Childres heeft vorig jaar met Gloomhaven
het meest succesvolle spel van de laatste tijd
op de spellenmarkt gebracht. Talloze prijzen heeft het gekregen
en bij BoardGameGeek staat het sinds het verschijnen stijf op nummer 1.
Ook is het niet weg te denken uit de top van de Hotness-lijst.
Isaac besloot niet stil te blijven zitten en komt nu met Founders of Gloomhaven.
Was Gloomhaven een ameritrash/eurogame,
Founders is een middel tot zware euro.
Spel ziet er - zoals verwacht weer prachtig uit -
en ook spelmechanismen lijken soepel te werken.
Al met al een echte aanrader voor die spelers die van worker placement houden.
Let wel, het is geen coöperatief spel, alhoewel je soms wel moet samenwerken,
anders is winnen zeker niet binnen je bereik.
Inmiddels heeft  @Deluxe Roelbook het spel al in zijn bezit en verwacht mag worden,
dat het weldra op de speeltafel van TafelTOP komt te liggen.
Dan volgt hier ongetwijfeld een verslag van onze bevindingen. Founders of Gloomhaven is een competitief
tegelplaatsings-, actieselectie-, stedenbouwspel
waarin elke speler werkt aan de bouw van de stad Gloomhaven en invloed krijgt op zijn bewoners.
Dit is een op zichzelf staand spel dat zich afspeelt in hetzelfde universum als Gloomhaven.
De gebeurtenissen vinden echter honderden jaren vóór Gloomhaven plaats
en beelden de oorspronkelijke constructie van de stad uit. In Founders of Gloomhaven gebruiken spelers actiekaarten
om resource-gebouwen op de kaart van de stad te plaatsen,
gebruiken deze middelen om meer geavanceerde bronnen te creëren
en leveren ze vervolgens aan voorgestelde bouwsites om prestige te verdienen.
Een individuele speler kan echter niet alles alleen doen,
omdat ze slechts een klein aantal soorten hulpmiddelen kunnen importeren.
Om meer geavanceerde bronnen te creëren, moeten ze samenwerken met andere spelers. Het spel bevat ook een veilingmechanisme waarbij spelers periodiek stemmen
om te bepalen welke nieuwe bouwvoorstellen eruit komen en waar ze op het bord worden geplaatst.
Spelers kunnen ook de invloed toevoegen die ze hebben verzameld om de sterkte van hun stem te vergroten.

Founders of Gloomhaven bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

Azul: Stained Glass of Sintra

Azul: Stained Glass of Sintra
Ontwerper: Michael Kiesling
Uitgever: Next Move Games
8+, 2-4 spelers, 30-45 minuten

Tja, dat Azul populair is en makkelijk wegspeelt, willen de makers wel weten.
Zo bedachten ze, dat ze de grote demo versies voor beursen
ook wel aan de gewone spelers konden aanbieden: kosten € 300 per stuk!!!
Nu een symbiose met een ander populair pelletje: Sagrada.
In plaats van Portugese tegeltjes, nu het zelfde spel met glasruiten.
Een aanpassinkje hier en daar en een nieuw spel is geboren.
Terwijl het nog steeds een abstract spel blijft.
Hoe thematisch kan abstract zijn.
Maar goed dit spel is op BGG wel het meest besproken spel nu.
Het staat op nummer 1 in de Hotness.
Verwacht wordt dat het op SPIEL 2018 in Essen op de markt wordt gebracht.

Azul: Stained Glass van Sintra daagt spelers uit
zorgvuldig glasruiten  te selecteren om hun ramen te voltooien,
terwijl ze erop letten dat ze tijdens het proces geen schade aanrichten of verspillen.
De vensterpanelen zijn dubbelzijdig en bieden spelers
een dynamisch spelersbord dat bijna oneindige variabiliteit biedt!
Spelers kunnen nieuwe unieke kunst en componenten verwachten.
inclusief doorschijnende ruitjes, een toren om weggegooide glaspanelen te houden
en dubbelzijdige spelersborden en panelen van vensterpanelen,
naast vele andere prachtige componenten !

Azul: Stained Glass of Sintra

Lindoras

Lindoras

Starship Samurai

Starship Samurai
Ontwerper: Isaac Vega
Uitgever: Plaid Hat Games
14+, 2-4 spelers, 75 minuten

In Starship Samurai is sprake van galactische gebiedscontrole,
waarbij de Japanse geschiedenis wordt gecombineerd
met een zware metalen dosis volledig bewapende mechs en ruimtegevechten.
Spelers zullen een van de vier clans leiden,
vechten in gevechten met schermutselingen
en donkere en gevaarlijke politieke spelletjes spelen.
Er zijn acht kleinere clans om mee te flirten en loyaliteit van te zoeken,
het aanbieden van beloningen om de opkomst aan de macht te helpen.
Het doel is om alle beginnende rivalen te vernietigen
en de troon van de Lotus Galaxy te veroveren.

Deze voormalige kickstarter is inmiddels bij retail verkrijgbaar.
Ik vind het een geweldig Sci-Fi spel.
Het speelt vlot weg, duurt niet overdreven lang en...
ja er zijn miniaturen bij!!!
Het is een echt strategisch spel, waarbij je geen tegenstander
ongemoeid kunt laten, wil je winnen.
Echt een spel voor je collectie.
Helaas voor mij  spreekt het thema sci-fi, galaxy enzo mij niet aan.
Als het een fantasy thema had gehad,
was het zeker een must voor mijn collectie.
En ook jammer is, dat het (nog) geen solo variant heeft.
Maar anders: een stevige aanrader!!!

Over het thema:
Over de verre uithoeken van de Lotus Galaxy wordt een burgeroorlog gevoerd
door enorme machines bestuurd door bekwame strijders.
Neem je plaats in als daimyo van een van de belangrijkste clans
en vecht voor je recht op de titel van Galactic Emperor in Starship Samurai,
een episch nieuw spel van strijdende clans voor twee tot vier spelers.
In deze oorlog moet je diplomatie gebruiken om eer te bewijzen aan je clan,
de steun verdienen van de mindere clans en je claim op de troon staven.
Maar wanneer onderhandelen niet genoeg is,
kun je enorme vloten lanceren of de meest angstaanjagende wapens inzetten
die de melkweg ooit heeft gekend - de angstaanjagende Samoerai Mechs -
om je vijanden te verpletteren en belangrijke locaties te veroveren.
Voer je invloed uit en breng orde uit de chaos!

Starship Samurai bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

Welcome to...

Welcome to...
Ontwerper: Benoit Turpin
Uitgever: Blue Cocker Games
10+, 1-100 spelers, 25 minuten

Ja ja, je leest het goed: een spel voor 1 tot 100 spelers, zelfs 101 moet kunnen.
Maar dus ook geschikt om solo te spelen. Dit spel is op dit moment
het meest besproken spel bij BoardGameGeek: 1 in de Hotness dus.
Het is een roll-and-write spel, waarbij dit keer
geen dobbelstenen worden gebruikt, maar kaarten.
Thema: "City Building".
Met een voorlopige score van 7,7 bij BGG kun je concluderen,
dat dit lichte - kortdurende - spelletje goed in de smaak valt bij velen.
Zelf heb ik weinig bij die roll-and-write spelletjes, maar bij dit spel,
waar je als architect 3 grote straten inricht met diverse huizen
en andere accommodatie, word je wel echt uitgedaagd.
Thema en spelmechanisme vragen wel om gespeeld te worden.
Wie van TafelTOP vindt dit een aanschaf waard?


Over het spel:
Als architect in Welcome To ... wil je de beste nieuwe stad in de Verenigde Staten
van de jaren 1950 bouwen door middel van o.a. een zwembad toe te voegen,
werknemers in te huren en nog veel  meer.

Welcome To ... speelt als een roll-and-write dobbelspel
waarin je resultaten op een scoreformulier markeert ... maar zonder dobbelstenen.
In plaats daarvan flip je kaarten van 3 stapels
om 3 verschillende actiesets te maken waar iedereen uit kiest.
Spelers zullen een huisnummer en een bijbehorende actie kiezen.
Je gebruikt het nummer om een huis in je straat in numerieke volgorde in te vullen.
Vervolgens neem je de actie om de puntwaarde van landgoederen die je bouwt
te verhogen of punten te scoren aan het eind voor het bouwen van parken en zwembaden.
Spelers hebben ook de mogelijkheid om acties te ondernemen
om hun huisnummers te wijzigen of te dupliceren.
En iedereen racet om de eerste te zijn om publieke doelen te bereiken.
Er is veel te doen en veel paden om de beste suburbane architect te worden in Welcome To!

Vanwege de gemeenschappelijke acties is het spel simultaan
en ondersteunt het dus grote groepen spelers.
Met veel verschillende strategieën en volledig gerandomiseerde actiesets,
zullen geen twee spellen hetzelfde voelen!

Welcome to... bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

Holding On: The Troubled Life of Billy Kerr

Holding On: The Troubled Life of Billy Kerr
Ontwerper: Michael Fox (II), Rory O'Connor
Uitgever: Hub Games
14+, 2-4 spelers, 45-60 minuten

Thema van dit spel is in de spellenwereld toch wel uniek te noemen:
zorg voor een terminale patiënt!!!
Eerlijk gezegd spreekt dit thema me wel aan.
Heb immers zelf in mijn werkzame leven
ook zorg voor mensen mogen hebben, die terminaal waren.
Weliswaar niet .als verpleegkundige of arts,
maar wel in de hoedanigheid als pastor.
De geestelijke en spirituele begeleiding dus...
aangezien het ook nog een co-op spelmechanisme heeft,
staat het op mijn wensenlijstje van SPIEL 2018.
Want dan wordt het uitgebracht!!! "Mijn hele leven lang heb ik mijn mond gehouden -
uit loyaliteit, uit angst ... uit schaamte.
En kijk waar het me heeft gebracht,
hier liggend met mijn achterste hangend uit een blauwe schort,
die zich helemaal om me heen heeft gedraaid.
Natuurlijk, dat is geen manier om te leven. Geen manier om dood te gaan. ' Hold On: The Troubled Life of Billy Kerr is een coöperatief spel
waarin spelers werken als verplegend personeel
dat is belast met het verzorgen van terminaal zieken.
Je laatste patiënt is binnengestormd na een hartaanval
op een vlucht van Sydney naar Londen.
Wanneer het spel begint, is alles wat je weet dit -
zijn naam is Billy Kerr, hij is zestig jaar oud en hij heeft dagen te leven gekregen. Spelers moeten samenwerken om Billy de juiste zorg te bieden,
te reageren op medische noodsituaties en daarbij zijn vertrouwen te winnen.
Meer dan tien volledig herspeelbare Scenario's zijn er,
je zult een leven vol herinneringen moeten samenstellen
terwijl je dieper in zijn onrustige verleden getrokken wordt.
Als je meer over Billy ontdekt, kun je hem dan helpen de moed te vinden
die nodig is om hem met de drie grote teleurstellingen in het leven te confronteren? Omgaan met thema's van sterven en spijt
Hold On: The Troubled Life of Billy Kerr nodigt spelers uit
om het buitengewone leven van een gewoon persoon in hun laatste dagen te ervaren.

Holding On: The Troubled Life of Billy Kerr bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

Arkwright

Arkwright
Ontwerper: Stefan Risthaus
Uitgever: Capstone Games
12+, 2-4 spelers, 120-240 minuten

Dit spel dateert weer van vier jaar geleden: 2014.
Toch staat het nu weer volop in de belangstelling.
Het is immers weer leverbaar.
Het staat hoog in de Hotness list van BGG.
Wat maakt dit spel zo bijzonder.
Wel, het is zeker een echte euro game, worker placement,
waar het voornamelijk draait om geld / economie.
Toch wordt Arkwright gerekend tot een van de zwaarste spellen,
terwijl het niet eens een wargame is.
Of het nu werkelijk de zwaarste euro game is of net niet,
laat ik aan de euro liefhebbers over.
Het kan in één adem genoemd worden met Feudum,
Die Macher en Kaban: Driver's Edition.
Kortom, zeker een spel dat niet mag ontbreken
in de collectie van onze Euro gamers... In Arkwright runnen spelers tegen het einde van de 18e eeuw tot vier fabrieken in Engeland.
Het doel is om het waardevolste blok eigen aandelen te hebben.
Je moet dus je aandelenwaarde verhogen en aandelen van de bank kopen. Om de fabrieken te runnen, heb je werknemers nodig.
Maar je wilt natuurlijk je dure werknemers (loon 2-5) vervangen door machines (1).
Om meer output uit je fabrieken te halen, kun je nieuwe werknemers in dienst nemen
of je fabriek naar het volgende technische niveau upgraden. Goederen kunnen per schip naar de koloniën worden verhandeld,
mits je een contract hebt met het monopolie van de Oost-Indische Compagnie. Met Arkwright kun je op verschillende manieren handelen.
Voer alle vier fabrieken uit met de meeste mogelijke output,
richt de focus op slechts twee fabrieken en verbeter ze meer dan de anderen kunnen;
gebruik verzending naar kolonie of focus op de thuismarkt.
Bepaal op welke manier je ook moet reageren op de tegenstanders en hun strategie.
Betreed markten met een tekort aan aanbod of stop met zakendoen
waar de andere spelers je beginnen uit te schakelen.
Koop aandelen wanneer ze goedkoop zijn en verhoog de waarde,
of verdien eerst geld en koop later aandelen. Om bekend te raken met de marktmechanica, kun je beginnen
met een 120 minuten-versie "Spinning Jenny",
maar voor degenen die van volledige strategie houden in games met economisch thema,
bieden de "Waterframe" -korrels van 240 minuten meer mogelijkheden om je fabriek en gebruik te verbeteren.

Arkwright bij BoardGameGeek  

Lindoras

Lindoras

Lowlands

Lowlands
Ontwerper: Claudia Partenheimer, Ralf Partenheimer
Uitgever: Z-Man Games
12+, 2-4 spelers, 50-100 minuten

Lowlands is een beetje een kruising tussen de
Fields of Arle, Friese Velden en Pandemic Rising Tides.
Lowlands is een lichter, eenvoudiger spel dan eerdergenoemde
en is daardoor eenvoudig te leren spelen.
De voortdurende keuze tussen voor je schapen zorgen
en de dijken bewaken zorgen voor overzicht,
maar het spel biedt desondanks veel variatie.
Deze echte euro Worker Placement
is een must voor de helft van onze TafelTOP-leden...
Hum. Spel kost zo rond de € 50. Lowlands is een ruig gebied waar hardwerkende mensen
hun brood verdienen met het zweet van hun voorhoofd.
Onder constante dreiging van storm en overstroming
verzamelen gemeenschappen hier samen om dijken te bouwen
die het stijgende water op afstand houden.
Maar elke burger die een dijk aan het bouwen is,
heeft minder tijd om zijn schapen te hoeden
en de familieboerderij te onderhouden.
De bewoners hier worden voortdurend verscheurd
tussen onbaatzuchtigheid en eigenbelang,
en alleen diegenen die dit delicate evenwicht kunnen bereiken,
kunnen gedijen in dit barre landschap. Naast de uitdagingen van het bouwen van een succesvolle boerderij,
moet je natuurlijk ook omgaan met het onstuimige weer
dat hoort bij het leven aan de golvende kust van de Noordzee.
Hier lijken de getijden altijd wat hoger te stijgen,
en dreigen ze een deuk uit je winsten te maken
door een deel van je kudde weg te vagen.
Om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt,
hebt je altijd de mogelijkheid om je boeren naar de dijk te sturen
in plaats van op uw boerderij te werken.
Wanneer je dat doet, zet je ook middelen in om dijkelementen te maken
die aan het bord worden toegevoegd als buffer tegen de stijgende wateren.
Voeg genoeg van deze stukjes toe en je kunt rampspoed voor iedereen voorkomen.
Het tij keert herhaaldelijk om, waardoor er nieuwe vloedstukken ontstaan.
Als er genoeg dijkelementen zijn om het stijgende water tegen te houden,
worden boerderijen van spelers gespaard.
Als de dijk breekt, kun je echter gedwongen worden
om dijkdoorbraakfiches aan te nemen
die nadelige effecten hebben aan het einde van het spel.

Lowlands bij BoardGameGeek
   

Lindoras

Lindoras

Coimbra

Coimbra
Ontwerper: Flaminia Brasini, Virginio Gigli
Uitgever: Eggertspiele
14+, 2-4 spelers, 60-90 minuten

Veel aandacht gaat uit naar het spel Coimbra.
Dit spel is in het algemeen goed ontvangen.
Niet voor niets staat het heel hoog in de Hotness list van BGG.
Het spel introduceert een nieuw dice rolling mechanisme,
wat een nieuwe vorm van drafting genoemd kan worden.
Het is zeker een spel dat in de smaak valt van twee leden van TafelTOP.
Raad eens wie? Al met al wel een aanbeveling. In de 15e en 16e eeuw bloeit Portugal onder zijn leidende rol
tijdens het tijdperk van wereldwijde ontdekkingen.
De stad Coimbra dient als een cultureel centrum van het land.
Als het hoofd van een van de oudste huizen van Coimbra,
probeer je prestige te verdienen door de relaties
met nabijgelegen kloosters te verdiepen of expedities te financieren.
Om dit doel te bereiken, moet je strijden voor de gunsten
van de meest invloedrijke burgers van de stad,
Je moet weleens een beetje geld of een extra bescherming aanbieden.

Coimbra introduceert een innovatief nieuw dobbelsteenmechanisme,
waarbij de spelers elke ronde de dobbelstenen opstellen
om op verschillende manieren te gebruiken.
Dit heeft vervolgens impact op vele aspecten van hun besluitvorming.
Hoewel er veel paden zijn naar de overwinning,
moeten spelers altijd proberen hun kansen te optimaliseren
met elke worp van de dobbelstenen.
Dit gecombineerd met de steeds veranderende synergieën
van de burgers, expedities en kloosters,
zullen geen twee games van Coimbra ooit hetzelfde zijn!

Coimbra bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

Reef

Reef
Ontwerper: Emerson Matsuuchi
Uitgever: Next Move Games
8+, 2-4 spelers, 30-45 minuten Het spel Azul is inmiddels een hit binnen de bordspelwereld.
Er is zelfs een gigantische beperkte uitgave van verkrijgbaar.
Was aanvankelijk bedoeld voor demo's, maar hier was al zoveel vraag naar,
dat besloten is het op de markt te brengen.
Azul is een abstract spel waar een Portugees mozaïekwerk aan is opgehangen.
Het is tevens het eerste spel van een serie door Plan B Games bedachte project
abstracte spellen met een titel van vier letters.
De opvolger van Azul is Reef.
Verwachting is dat Reef medio augustus in de winkel ligt. In het spel Reef spelen spelers de rol van het rif zelf,
tijdens hun beurt  selecteren ze zorgvuldig de kleuren
en patronen om in te groeien en uit te breiden -
hoe mooier het rif, hoe meer punten ze scoren!
Reef is geschikt voor spelers van 8 jaar en ouder.
Hoewel het duizenden jaren kan duren voordat een koraalrif groeit,
duurt een game Reef slechts 30-45 minuten.

Reef bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

Go Nuts for Donuts

Go Nuts for Donuts
Ontwerper: Zachary Eagle
Uitgever: White Goblin Games
8+, 2-6 spelers, 20 minuten Dit keer aandacht voor een fillertje - mag ik dat eigenlijk wel zeggen -
Een spel wat qua thema op de lijven geschreven is van meerdere TafelTOP-leden.
Want wie houdt er niet van donuts.
Er wordt zelfs speciaal naar Duitsland gereden
om de lekkerste die er zijn te kunnen eten...
Zeer opmerkelijk dus, dat dit snelle spelletje nog ontbreekt
in de collectie van TafelTOP!!!

Go Nuts for Donuts is een snel kaartspel
voor het hele gezin met slechts een straaltje strategie.
Wees je tegenstanders te slim af en verzamel donuts uit de oven voor punten.
Maar pas op, als twee spelers dezelfde donut willen gebruiken, krijgt niemand die!
In Go Nuts for Donuts, leggen spelers donuts uit het kaartspel,
gelijk aan het aantal spelers plus één.
Elke speler heeft een nummerkaart voor elke donut die uit is.
Spelers kiezen allemaal een donut die ze willen door een van hun nummerkaarten
met de afbeelding naar beneden op de tafel te leggen.
Spelers onthullen tegelijkertijd hun nummer.
Als twee of meer spelers overeenkomende nummers hebben,
wordt die donut verwijderd en krijgt niemand die.
Als je de enige speler bent die op de donut heeft geboden,
dan neem je deze en leg je deze open voor u neer.
Verzamel sets, unieke en krachtige donuts en paren donuts om punten te maximaliseren.

Go Nuts for Donuts bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

Spirit Island

Spirit Island
Ontwerper: R. Eric Reuss
Uitgever: Greater tahn games (Flabled Neus)
13+, 1-4 spelers, 90-120 minuten

Het thema én dat het co-op spel is, maakt dat ik durf te beweren,
dat dit vast en zeker wordt toegevoegd aan de collectie van een
en misschien wel meerdere leden van TafelTOP.
Het is zeker geen spel voor beginners.
Dit Euro spel wordt goed ontvangen, al wordt ook opgemerkt
dat het spelmechanisme nog wel wat "smoother" kan.
Ik vrees dat ik het desondanks aan mijn wensenlijstje toevoeg... Spirit Island is een nogal zwaar en complex coöperatief spel.
Het thema is heel bijzonder:
Veroveraars vallen je eiland aan en jouw eilandbewoners
proberen dit natuurlijk te verhinderen. Alleen speel jij niet met deze inlanders,
maar je bent een van vier goden of geesten of hoe je ze ook noemen wilt.
Uiteraard hebben deze geesten (spirits) ieder zijn eigen unieke elementaire krachten.
Elke beurt kiezen spelers tegelijkertijd
welke van hun krachtkaarten ze spelen,
en betalen daarvoor energie.
Het gebruik van combinaties van machtskaarten die overeenkomen
met de elementaire verwantschap van een geest kan extra bonuseffecten opleveren.
Snellere krachten treden onmiddellijk in werking,
voordat de indringers zich verspreiden en verwoestingen aan richten,
maar de andere magie is langzamer, en vereist
voorzichtigheid en planning om effectief te kunnen gebruiken.
In de Spirit fase winnen geesten energie en kiezen ze hoe en of ze willen groeien om:
gebruikte krachtkaarten terug te winnen, en om nieuwe kracht zoeken
of hun aanwezigheid naar nieuwe delen van het eiland te verspreiden.

Bij het begin van Spirit Island, vereist het winnen
dat elke laatste nederzetting en stad van het bord wordt gespeeld
maar naarmate je de indringers meer en meer angst inboezemt,
wordt de overwinning eenvoudiger en:
zullen ze wegrennen, zelfs als er een aantal nederzettingen of steden overblijven.
Nederlagen komen als één Spirit wordt vernietigd,
of als het eiland wordt overspoeld door de verdorring,
of als de Invader-kaarten op zijn voordat je de overwinning behaald. Spirit Island bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

One Deck Dungeon

One Deck Dungeon
Ontwerper: Chris Cieslik
Uitgever: Asmadi Games
14+, 1-2 spelers, 30-45 minuten

Dit is een solo kaartspel (co-op wanneer je met twee speelt)
wat ik al een tijdje op mijn wensenlijstje heb staan.
Thema, spelmechanisme en speeltijd is ideaal
om tussentijds in je eentje een spelletje te spelen.
Verder is het niet al te ingewikkeld om te spelen.
Bij BGG hebben 3.300 spelers dit kaartspel een 7,3 gegeven.

One Deck Dungeon is een kaartspel "roguelike" -
een kerker die elke keer anders is,
moeilijk om te overleven, met een personage
dat je helemaal opnieuw hebt opgebouwd.
Het kaartspel bestaat uit verschillende vijanden om te bestrijden
en andere gevaren van de kerker.
Elke kaart geeft echter zowel het te overwinnen obstakel
als de potentiële beloningen weer om dit te doen.
Wanneer je een kaart verslaat, claim je deze
als een ervaring, een voorwerp of een vaardigheid,
en stop je hem onder de juiste kant van je personagekaart
om de voordelen ervan te laten zien.
Hoe langer je het verkennen van de kerker neemt,
hoe dieper je duikt en de moeilijkheid zal snel toenemen!
Als je ver genoeg komt, vecht je tegen de kerkerbaas.
Overleef en je zult een legende worden! One Deck Dungeon bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

The Mind

The Mind
Ontwerper: Wolfgang Warsch
Uitgever: White Goblin Games
8+, 2-4 spelers, 15 minuten

Aandacht voor een heel kaartspel met een bijzonder mechaniek.
Hoe goed kun je elkaar aanvoelen
en zonder woorden en gebaren of andere nonverbale communicatie
de juiste kaart spelen in dit co-operatieve handmanagement spel.
Nu kost elkaars gedachten lezen heel veel energie,
dus duurt het spel ook maar ene kwartiertje.
Goed voor tussendoor, of juist voor meerdere potjes. The Mind is meer dan alleen een spel.
Het is een experiment, een reis,
een teamervaring waarin je geen informatie kunt uitwisselen
en toch één wordt om alle niveaus van het spel te verslaan. Meer in detail bevat het kaartspel kaarten met de nummers 1-100
en tijdens het spel probeer je 12, 10 of 8 spelniveaus te voltooien
met 2, 3 of 4 spelers.
In een level ontvangt elke speler een hand met kaarten
die gelijk is aan het nummer van het level:
één kaart in level 1, twee kaarten in level 2, etc.
Collectief moet je deze kaarten in het midden van de tafel spelen
op een enkele aflegstapel in oplopende volgorde,
maar je kunt op geen enkele manier met elkaar communiceren
over welke kaarten u bewaart.
Je staart gewoon in elkaars ogen
en als je voelt dat de tijd rijp is, speel je je laagste kaart.
Als niemand een kaart lager houdt
dan wat je hebt gespeeld, geweldig, gaat het spel verder!
Als wel iemand een kaart lager heeft, gooien alle spelers
alle kaarten die lager waren dan wat je speelde en verliest je één leven. The Mind bij BoardGameGeek  

Lindoras

Lindoras

A feast for Odin

A feast for Odin
Ontwerper: Uwe Rosenberg
Uitgever: Z-Man
12+, 1-4 spelers, 30-120 minuten

Dit is hét bordspel van worker placement fanaten.
Meer dan 8000 spelers beoordeelden Odin
(zoals het onder de kenners wordt genoemd)
gemiddeld met een ruime 8,2
Zeer vreemd dat dit goddelijke bordspel in zijn soort
ontbreekt in de collectie van de leden van TafelTOP.
Moet wat aan gedaan worden, toch...
(Heb het zelf ook al lange tijd op mijn wensenlijstje staan)

In Odin gaan de spelers op avontuur in de wereld van de Vikingen.
Ze gaan aan de slag als jager, handelaar of plunderaar.
Ze bouwen huizen, ontdekken verre landen
en dragen iedere ronde bij aan het feest ter ere van Odin.

Odin is een strategisch spel met een grote verscheidenheid aan actiemogelijkheden.
Iedere keer opnieuw tracht je de mogelijkheden op je spelbord te optimaliseren.
In het spel Odin herbeleef je de culturele successen, de handelsexpedities
en de plunderingen van de stammen die we nu als “Vikingen” kennen.
Dat de mensen uit die tijd goede zeelieden waren,
had te maken met het feit dat het zwaar was om enkel van landbouw te leven.
Grote tekorten van gewassen veroorzaakten heel wat leed.
In het spel Odin kan je nieuwe gebieden ontdekken en plunderen.
Je ervaart hoe het alledaagse leven was door goederen te verzamelen
die je een sterke positie verschaffen in de samenleving.
De speler wiens bezittingen het meest waard zijn aan het eind van het spel, wint. 

A feast for Odin bij BoardGameGeek  

Lindoras

Lindoras

Dungeon Alliance

Dungeon Alliance
Ontwerper: Andrew Parks
Uitgever: Quixotic Games
12+, 1-4 spelers, 60-180 minuten

Dungeon Alliance is een deck building dungeon crawling avonturen spel,
waarmee spelers 1-4 verschillende teams van avonturiers
naar gevaarlijke kerkers kunnen sturen op zoek naar ervaring en schatten.

Aan het begin van het spel stelt elke speler een eigen team van vier helden samen
uit de 17 die Dungeon Alliance bevat en gebruikt hij tactische bewegingen
en kaarten om de monsters en schatten van de kerker te overwinnen.
Elke speler begint met een uniek deck
bestaande uit twaalf start kaarten van alle vier hun helden.

Rivaliserende teams kunnen met elkaar concurreren om monsters te verslaan,
of zelfs met elkaar vechten voor volledige overheersing.
Terwijl elk team van helden, monsters en uitdagingen overwint,
verdienen ze ervaringstokens die ze kunnen uitgeven om nieuwe kaarten voor hun decks te kopen.
Eenmaal uitgegeven worden XP-tokens omgedraaid en bewaard tot het einde van het spel.
Wanneer de zon degenen begroet die uit de "Pit" komen,
claimt de alliantie die de meeste XP heeft opgebouwd de mantel van de overwinning.

Dungeon Alliance bevat regels voor competitief, coöperatief en solo spelen.

Vrees dat dit spel niet alleen bij de tips & tops van de retail blijft staan.
Het staat namelijk hoog op mijn persoonlijk wensenlijstje.
Als solo spel scoort Dungeon Alliance hoog:bij de top 30.
Ook bij BGG krijgt dit spel nu een gemiddelde beoordeling van 8,2 BGG: DungeonAlliance

Lindoras

Lindoras

Castle Dukes

Castle Dukes
Ontwerper: Dominic Michael H.
Uitgever: Medieval Lords
12+, 1-4 spelers, 60-90 minuten In dit spel ben je een hertog (duke) die voor zichzelf heeft besloten om het grootste kasteel te bouwen in de omgeving!
Uiteraard ben je niet alleen met dit briljante idee en willen alle medespelers als hertog ook het grootste kasteel bezitten. Iedere ronde begin je met 5 munten waarmee je kaarten kunt kopen om je kasteel te bouwen.
Het kasteel moet ook daadwerkelijk blijven staan want als het in elkaar stort krijg je een "crumble" token krijgt wat 2 minpunten betekend voor de eindscore. Naast dat je dus slim moet omgaan met je resources moet je ook je kasteel stabiel bouwen!
Op zich al lastig genoeg maar er vliegt ook nog een draak rond...  Dit spel is op Kickstarter geweest en heeft toen een 40.000 Euro opgehaald. Voor meer informatie: http://www.medievalords.com/castle-dukes/

Rob

Rob

Legendary Creatures

LEGENDARY CREATURES
Ontwerper: Eduardo Baraf, Christopher Hamm
Artwork: Lou Catanzaro, Sebastián Koziner, Helen Zhu
Uitgever: Pencil First Games, LLC
13+, 2-4 spelers, 120-180 minuten Het doel van Legendary Creatures is om het proefstuk te winnen
en te bevorderen naar de rang van Druid.
Spelers doen dit met behulp van fantastische wezens die hen helpen
bij hun zoektocht naar roem, welke vorm deze ook aanneemt.
De rang van een leerling wordt bepaald in elk van de elementaire rijken,
befaamdheid wordt verdiend door grootse prestaties,
en expedities naar verre oriëntatiepunten,
en bepalen wie de volgende Druïde wordt!

Legendary Creatures worden gedurende drie dagen gespeeld,
elk bestaande uit drie beurten.
Spelers trekken 4 wezens van hun individuele kaartspellen
en, spelen er dan 3 in hun stallen en sturen er een op een solo-expeditie.
Elk van de Legendary Creatures heeft zijn eigen initiatief
en grondstof generatie voor de ronde.
Verder kiezen de spelers om de beurt het rijk waarin ze willen reizen,
de grondstoffen die ze genereren en de spreuken die ze spelen.
Het ultiem leiderschap in elk rijk wordt beloont
met overwinningspunten om de winnaar te bepalen. Er zijn vorig en dit jaar meerdere spellen uitgekomen rond een soortgelijk thema.
Op zich heb ik daar persoonlijk niet zoveel mee, maar dat zegt niets over het spel uiteraard.
Het is een nieuw spel en dus zegt de BGG beoordeling nog niet zoveel.
Al is die een 8, dus het belooft wel wat.

BGG: LegendaryCreatures

Lindoras

Lindoras

Heroes of land, air & sea

HEROES OF LAND, AIR & SEA
Ontwerper: Scott Almes
Kunstenaar: Chad Hoverter, Adam P. McIver, Ian Rosenthaler, Benjamin Shulman
Uitgever: Gamelyn Games
14+, 1-4 spelers, 120-180 minuten

Heroes of Land, Air & Sea is een bordspel in de vorm van een 4X-stijl
(eXplore eXpand eXploit eXterminate)
met miniaturen dat het epische verhaal vertelt van orks versus mensen,
dwergen versus elven, vechtende koninkrijken en de individuen
die het tij van oorlog veranderen.

Spelers besturen een van deze klassieke facties en concurreren
om hun koninkrijk uit te breiden naar een nieuw territorium.
Zelfs de grootste koninkrijken beginnen als kleine townships,
daarom beginnen spelers met slechts een basis gemeentehuis,
een paar peons en een enkele krijger.
Vanaf daar moeten spelers het gebied rondom hen verkennen,
hun personeel opbouwen, hun leger versterken en hun koninkrijk ontwikkelen
- en dit alles door zorgvuldige actieselectie, exploitatie, oorlog en middelenbeheer.

Naarmate spelers mijlpalen behalen in de ontwikkeling van hun koninkrijk,
krijgen ze toegang tot vele voordelen. Peons worden krijgers,
krijgers worden machtige helden en gemeentehuizen worden uiteindelijk kastelen.
Spelers krijgen toegang tot water en zelfs lucht, vaartuigen en wezens.
Deze schepen en schepselen instappen met je eenheden
maakt een snellere reis over het uitgestrekte speelbord mogelijk
en voor het positioneren van legers voor krachtige aanvallen.

Oorlog in Heroes of Land, Air & Sea kenmerkt zich met een kosten / beloningssysteem
dat zorgvuldig wordt beschreven op tactiekkaarten waarvoor spelers in het geheim moeten kiezen.
De beschikbaarheid van deze tactiekkaarten is afhankelijk van de eenheden die deelnemen aan de oorlog.
Het is hier dat spelers hun vernuft gebruiken in een poging om elkaar uit te roeien.
Want zoals we allemaal weten, "de geschiedenis is geschreven door de overwinnaars".

Heroes of Land, Air & Sea beschikt ook over twee economische systemen,
een daarvan is de risicovolle acquisitie en zorgvuldig beheer van de hulpbronnen (voedsel, erts en mana),
terwijl de andere een twist is op worker placement die het gebruik van peons vereist om gebouwen te bouwen,
peons die anders op ontdekking gestuurd kunnen worden, voor de uitbreiding, te exploiteren
en natuurlijk het uitroeien van de andere spelers! Het vinden van deze balans is cruciaal voor de overwinning!  

Al met al een groots spel waar de miniaturen daadwerkelijk in de schepen en vliegende apparaten plaats kun nemen.
Het spel wordt op BGG ook stevig beoordeeld: een 8+. Het stond op mijn wensenlijstje toen het op Kickstarter werd geïntroduceerd.
Maar ik maakte me zorgen of de componenten wel van een behoorlijke kwaliteit zouden zijn. Het prototype zag er allerminst degelijk uit.
Men heeft inmiddels veel verbeterd aan dit spel. er is zelfs een 2e kickstarter net achter de rug.
Voor mij persoonlijk is de optie om het ook solo te kunnen spelen een pré.
Vraag me wel af of dit mechanisme goed werkt. Het is tenslotte aanvankelijk een competitief bordspel. BGG Heroesoflandairsea

Lindoras

Lindoras

Merlin

MERLIN
Design:Stefan Feld, Michael Rieneck
Artist:Dennis Lohausen
Publ: Queen Games
14+, 2-4 spelers, 75 minuten

Koning Arthur is op zoek naar een waardige troonopvolger.
Samen met Merlijn probeert hij de beste kandidaat
tussen de ridders van de ronde tafel te vinden.
Spelers verplaatsen hun ridder of Merlijn
met behulp van de dobbelstenen rond de actie ring,
om de beste acties te krijgen.
Spelers mogen alleen de eigen ridder naar voren verplaatsen,
terwijl Merlijn ook door andere spelers zowel naar voren
als naar achteren verplaatst mag worden.
Omdat alle spelers Merlijn kunnen verplaatsen,
is het plannen van zijn acties een lastige onderneming.
Er zijn meerdere wegen om overwinningspunten te scoren;
zoals het verslaan van barbaren, het bouwen van landhuizen in de omgeving
en het verhogen van invloed in de 6 provincies.
Ook kunnen spelers opdrachtkaarten vervullen om nog meer punten te scoren.
De spelers die zijn acties het beste kan plannen en uitvoeren,
verdient uiteindelijk de meeste punten en wordt de koninklijke opvolger van ... koning Arthur.

BGG Merlin

Lindoras

Lindoras

Log in om dit te volgen  
×