Ga naar inhoud

Blogs

Sub Terra: Annihilation

Gisterenavond is weer Sub Terra op tafel gekomen!
Dit keer met een uitbreiding: Annihilation. Dit keer probeer je niet uit de grot te ontsnappen maar ben je al eens ontsnapt en is het de taak om de horror te stoppen!
Wat doe je dan? Je gaat terug de grotten in met 3 bommen... 
Ieder karakter kan maar 1 bom vasthouden of wel er lopen 3 karakters rond met een bom. Bij het spel zitten ook een aantal nieuwe tegels waarvan 2 nieuwe cave-in tegels waar in plaats van 2 nummers, 3 nummers op staan.
Dat geeft en grotere kans van instorten.
Ook zitten er 3 bom tegels in, deze worden verdeeld over de 4 gelijke stapels die je moet maken bij het opzetten van het spel.
Zo worden de bom tegels netjes verdeeld. Ook zit er een nieuw karakter bij dat een pak aan heeft zodat hij geen last heeft van gas en kan hij tegels waar horror kan spawnen vergiftigen.
Dit zorgt ervoor dat er nieuwe horror kan verschijnen op die tegel!
Erg sterk karakter en past goed bij het thema. Het potje ging gisterenavond erg snel omdat we echt super goed dobbelde en omdat ik iedere beurt risico's nam door een extra actie uit te voeren.
Bom plaatsen en weer naar buiten!
Mijn medespelers, @Dan2x@Agnes@YuYu, deden het ook erg goed en plaatsen de laatste 2 bommen. Deze uitbreiding geeft het spel echt een andere modus en dat is heel tof gedaan!

Rob

Rob

The Dice Tower 2019

The Dice Tower 2019

De KS van de door mij meest beluisterde en en bekeken audio- en videopodast
over kaart-en bordspellen The Dice Tower is begonnen.
Tom Vasel, Sam Healey, Zee Garcia en vele anderen
produceren wekelijkse video's over honderden verschillende games,
zowel nieuw als klassiek.
Bovendien produceren Eric Summer, Suzanne Sheldon, Mandi Hutchinson
en Tom een wekelijkse podcast over games en de mensen die ze spelen.
Maar dat is niet alles! Ze voorzien ons ook van nieuws, gevarieerde shows (zoals Board Game Breakfast),
een reeks populaire 'top tien'-video's, winkelgidsen en meer!
Dit alles is te vinden op onze website - www.dicetower.com en op hun You Tube kanaal.

Hier vind je alles over hun kickstarter die loopt tot 8 februari a.s.
Ik heb al gebacked, al hoef je dat niet om alles te kunnen horen en zien.
Het aanbod is gratis, maar mijn steun verdient dit initiatief zeker.
Net zoals vorige maand Board Game Geek niet tevergeefs een beroep op me deed.

Lindoras

Lindoras

Promo Paradise

Promo Paradise

Nu - tot 29 januari a.s. - op Kickstarter.
Vanaf € 17 te backen.
Ruim 1700 backers zijn je voorgegaan.
Bij Promo Paradise kun je geweldige nieuwe inhoud (prromo's) krijgen
voor je favoriete spellen zoals Too Many Bones, Lords of Hellas,
Teotihuacan, Dice Settlers, Vindication, Champions of Midgard,
Western Legends en nog veel meer!
Veel van deze promo's kun je nergens anders krijgen!
Promo Paradise is een community-driven project
dat je wordt aangeboden door The Board Game Spotlight
en Board Game Exposure.
Dat betekent dat deze campagne is gebouwd met één ding in gedachten;
jij, de geldschieter!
Jouw belofte zal  helpen om die enorme gemeenschappen te runnen
en je nog meer geweldige kansen zoals deze te bieden!
Geboden wordt een geweldig pakket promoties
van voor sommige van je favoriete spellen en ook tegen geweldige prijzen!

Het creëren van content voor deze groepen is een voltijdse baan.
Promokaarten worden aangeboden van verschillende uitgevers:
 



                                        Promo Paradise bij Board Game Geek

Lindoras

Lindoras

Dark Rituals: Malleus Maleficarum

Dark Rituals: Malleus Maleficarum
Designer: Filippo Chirico
Uitgever: DG Games Entertainment
14+, 2-5 spelers, 60-90 minuten

Op Kickstarter is dit spel een van de meest succesvolle projecten.
Ruim 2600 mensen hebben dit tweede spel
van deze uitgever op KS start gebacked.
Het eerste was VAMPIRE HUNTERS.
(Beschikbaarheid hiervan heeft wel een jaar langer geduurd dan voorzien)
Binnen 50 minuten was het reeds funded.
De teller staat op het moment dat ik dit schrijf al ruim boven de € 300.000.
Voor € 88 kun je het basisspel tegemoet zien medio januari 2020.
Deze KS loopt af op 13 februari a.s..

Het is een miniaturenspel van 1 versus meer.
En dat spreekt mij niet zo aan, spelen met zo'n soort dungeonmaster.
Alhoewel men ook nog een aparte solomode heeft toegevoegd,|
wat tegenwoordig bij heel veel spellen gebeurt.
Het spel zelf ziet er - zover de componenten te zien zijn - 
fantastisch uit. Wel zijn vele hiervan exclusief voor deze KS.
En dus later niet beschikbaar via retail.


Terwijl de vele gebieden van het bestaan draaien en draaien,
komen soms werelden op één lijn.
Voor korte momenten in de tijdschaal van het multiversum
laten deze Conjuncties toe dat voorwerpen van de ene wereld naar de andere glippen,
soms ongemerkt, en soms chaos veroorzaken.

Een dergelijke conjunctie vond plaats tussen Aarde en Neemoss,
tijdens de donkere Middeleeuwen.
Twee dimensies kunnen niet meer verschillen.
Fysica in dit alternatieve vlak is meer verwant aan magie
en zijn corrumperende effecten creëren werelden van monsters en wreedheid.
Wanneer items van Neemoss op Aarde verschijnen,
zijn ze nog steeds doordrenkt met hun magische essentie,
die al snel ontdekt wordt door genezers, alchemisten, fakirs en allerlei soorten slangenolie-handelaren.
Maar dingen worden duidelijk slechter wanneer de Conjunctie sterker wordt
en de eerste heksen van Neemoss in ons bestaansgebied kruisen.
Help de helden hun nieuwe magische krachten te beheersen
terwijl ze hun land verdedigen tegen de boosaardige heksen en de discipelen die ze oproepen.
Of bestuurt de heksen terwijl ze hun rituelen voltooien om de aarde te verwoesten!

Dark Rituals: Malleus Maleficarum is een asymmetrische bordspel
voor één tot veel miniaturen voor 2 tot 5 spelers.
Een team van mensen bestuurt een kleine groep Heroes
die dorpelingen verdedigt tegen een enkele speler
die de gemene krachten van het kwaad bestuurt.
Alle spelers beheren een pool van uithoudingsvermogen
die wordt gebruikt om te betalen voor de acties van hun personage.
Het spel is dynamisch met weinig downtime:
beurten wisselen tussen de twee krachten af met een speler aan elke kant,
waarbij elke beurt één of twee acties worden ondernomen,
zolang ze nog uithoudingsvermogen hebben.
Spelen is georganiseerd rond scenario's met unieke doelen.
De scenario's kunnen worden gekoppeld aan een langere campagne
of afzonderlijk worden gespeeld als je spelgroep informeler is.
Verhaalgestuurde scenario's, game mechanics, gedetailleerde miniaturen
en weelderige modulaire platen brengen de spelwereld tot leven.
Kun je de magie van Neemoss gebruiken om de binnenvallende horde te verslaan?
Of wil je je Dark Rituals voltooien om het ultieme kwaad op te roepen?

Dark Rituals: Malleus Maleficarum bij Board Game Geek

Dark Rituals: Malleus Maleficarum bij Kickstarter

Lindoras

Lindoras

Sub Terra & Tokyo Highway

Gisterenavond hebben we bij 4 Your Games weer spelletjes gespeeld.
Dit keer met@lydiaen@Dan2x samen spelletjes gespeeld.
Het was dit keer ook wat drukker met andere spelers! Leuk! Begin van de avond waren we maar met 3 en zijn we een potje Sub Terra gaan spelen.
Ieder speelde 2 karakters... dit keer voor het eerst met mini's in plaats van de meeples.
Soms is mooier niet beter, zeker in het begin je met zijn allen op 1 tegel begint... 😛 Dat past namelijk niet met 6 karakters.
Verder dan dat hebben we weinig tot geen problemen gehad met de grootte van de mini's, alleen het begint voelt een beetje rommelig aan. Het ziet er dan weer wel erg tof uit... en dat is ook wat waard.
We hebben dit keer weer op normaal gespeeld en redelijk eenvoudig gehaald.
Ja we lagen hier en daar af en toe KO ergens in de grot maar we hebben het allemaal gehaald bij de laatste kaart.
Blijft echt een tof spel! Tweede spel was met 4 spelers! Tokyo Highway Deluxe edition.
Dit keer naast@lydiaen@Dan2xook Sharon. In dit spel krijgt iedere speler een aantal ronde steentje, wegen (in de vorm van lollystokjes) en een pool van 1 kleur auto's.
Je mag in je beurt 1 weg aanleggen door middel van een lollystokje en de ronde steentjes om de hoogte te bepalen.
De weg die je aanlegt moet altijd 1 lager of 1 hoger zijn de waar de weg aangelegd wordt.
Het doel is je al je auto's op de snelweg weg te zetten maar dit mag je alleen doen als je een weg bouwt over een tegenstander zijn of haar weg met als voorwaarde dat het de hoogste weg is.
Je kunt ook een auto plaatsen als je onder een weg doorgaat en dat het de laagste weg is... dit gebeurd niet veel... 😉  Ik heb in dit potje duidelijk geen kans... ik heb 2 keer Tokyo door elkaar geschud... auto's vielen van de wegen af... bruggen stortte in...
Ja, dit is een zogenaamd dexterity spel, behendigheid... juist dat heb ik niet echt. 😛  Uiteindelijk heeft Sharon gewonnen... blijf dit een tof spelletje vinden!

Rob

Rob

Scythe: The Rise of Fenris

Gisterenavond was het tijd voor de het eerste scenario van de Scythe uitbreiding: The Rise of Fenris.
The Rise of Fenris geeft 11 nieuwe modules en 8 scenarios!
Op de TafelTOP 10x10 staat ook Scythe, dus we gaan de 8 scenario campaign uitspelen. Iedere speler kiest zijn of haar eigen factie en blijft deze de gehele campaign spelen.
De eerste pot/scenario is een vrij normaal Scythe potje met een paar extra's.
Deze ga ik niet uitleggen want dat haalt het plezier mogelijk weg voor diegene die het zelf willen ervaren! Het blijft me verbazen hoe snel dit spel eigenlijk speelt.
Je kunt uit 1 van de 4 dingen kiezen op je speler bord en die heeft een bovenzijde en een onderzijde.
Veelal is het een goed teken als je ze beide kunt uitvoeren. Mocht je je afvragen of je dit spel een kans moet geven.... Ja dat moet je!
Ik ben zelf absoluut geen fan van zogenaamde workerplacement/euro games maar dit is een leuk spel! Al moet ik wel bijzeggen dat @Deluxe Roelbookwerkelijk alles van Scythe heeft wat het extra "body" geeft aan het spel.
Groter speelbord, Broken Token insert, realistische zoals hout, ijzer, graan en olie en extra kaarten!

Rob

Rob

Teenage Mutant Ninja Turtles Adventures City Fall

Het vorige Teenage Mutant Ninja Turtles: Shadows of the Past bordspel van IDW Games was een succes op KickStarter.
Zelf heb ik het spel al een tijdje in de gaten gehouden maar uiteindelijk niet gekocht.
Op BoardGameGeek heeft dat spel een 7.7 wat een prima score is. Maar nu is er de opvolger genaamd: Teenage Mutant Ninja Turtles Adventures City Fall
De miniaturen zijn nu beter op schaal en is het naast 1 vs many ook een volledige cooperatieve speel modus.
De verschillen met de eerste versie: Change is Constant and City Fall are both considered stand alone sequels to Shadows of the Past. Here's what's new for you in these games: 
-All sculpts are brand new, and correctly scaled 
-Both games feature a fully co-op mode. No one has to play as the bad guys. 
-16 new missions in each game. 
-Change is Constant features new villains: Baxter Stockman, (re-tooled) mousers, and the Mega Mouser. 
-Change is Constant introduces Small minions, the Mousers, which can actually fit 3 in a space. Making them more deadly as they bunch up and act like a advancing swarm. 
-Change is Constant also introduces large minions, the Mega Mouser, that take up multiple spaces and act as blocking terrain. 
-City Fall has 3 new heroes: Slash, Old Hob, and Angel. Each hero has their own set of 3 unique hero dice, a Hero Sheet, and Ability cards. 
-City fall introduces new villains: Hun and Chunin (Dark Leo), and the Purple Dragons gang. 
- Each game has 8 double-sided map tiles instead of 6, and each map features all new art. Mocht je het thema kunnen waarderen (net als ik 😉 ) dan kun je hem nu backen op KickStarter.
Het is wel aan de prijzige kant maar hoogstwaarschijnlijk wel waard: De standaard pledge is vanaf 125 US Dollar. Voor meer informatie: KickStarter 

Rob

Rob

Suburbia: Collector's Edition

Suburbia: Collector's Edition
Ontwerper: Ted Alspach
Uitgever: Bézier Games
8+, 1-5 spelers, 90 minuten

Hoog op de Hotness list bij BGG
staat deze collector's editie van Suburbia.
Het is alweer de 14e kickstarter van Bézier Games.
Deze uitgave van Suburbia bevat uiteraard 
niet alleen het basisspel, maar ook alle uitbreidingen.
Ook een nieuwe uitbreiding is toegevoegd 
en componenten zijn luxueuzer uitgevoerd.
Sterker nog: het spel is helemaal opnieuw opgebouwd.
Er is flink werk van gemaakt.
Zoals het hoort bij een colleectors editie.
En dat al voor € 87.
Wil je het in Essen ophalen dan kost het een tientje meer...
De kickstarter llopt tot 13 februari a.s.
Bijna 3000 mensen hebben deze citybuilder reeds gebacked.
Ik twijfel nog...dit is wel een meesterlijke citybuilder.

Rahdo en tom Vasel (Dice Tower) zijn lovend over Suburbia Collector's Edition, 
een vernieuwde versie van het klassieke spel Suburbia van Bezier Games.
Suburbia-fans oud en nieuw zullen verliefd worden
op het bijgewerkte driedimensionale kunstwerk, stadsspecifieke verzonken stadsborden,
oversized tegels en gigantische tegeltoren.
Deze prachtige collectorseditie beschikt over
verschillende geweldige organisatoren van Game Trayz
en omvat alle bestaande uitbreidingen en een gloednieuwe: Nightlife,
met gebouwen en locaties die actiever zijn in de avonduren.
Met dit strategische tegellegspel kunnen spelers hex-vormige bouwtegels gebruiken
om hun eigen unieke stad te creëren.
Deze tegels omvatten residentiële, commerciële, civiele en industriële gebieden,
evenals speciale aandachtspunten die voordelen bieden
en profiteren van de middelen van nabijgelegen plaatsen.
Het is je doel om je stad te laten floreren en de grootste bevolking te bereiken.
Elke speler bouwt zijn eigen economische motor en infrastructuur op
die aanvankelijk zelfvoorzienend zal zijn,
en uiteindelijk zowel winstgevend zal worden als je bevolking zal vergroten.
Naarmate je stad groeit, verhoog je zowel je inkomsten
(waardoor je meer geld te besteden hebt)
als je reputatie (je bevolking laten groeien).
De winnaar is de speler met de grootste populatie.
Tijdens elk spel strijden spelers om unieke doelen die extra populatieverbetering bieden -
en met de vele verschillende gebouwen en eigenschappen, zul je nooit hetzelfde spel twee keer spelen!

Suburbia collectors edition bij Board Game Geek

Suburbia collectors edition bij Kickstarter

Lindoras

Lindoras

War of the Worlds: The New Wave

War of the Worlds: The New Wave
Ontwerper: Denis Plastinin
Uitgever: Grey Fox Games
2 spelers, 30-60 minuten

Opnieuw het thema van buitenaardse wezens die de aarde aanvallen.
Dit keer binnen de context van The War of the Worls,
gebaseerd op het wereldberoemde hoorspel van Orson Wells.
Heb hiervan ook reeds een muziekalbum en ben ook nog
in gespannen afwachting op de kickstarter 
Tripods & Triplanes, The War of the Worlds in Wings of Glory van Ares,
die hopelijk medio februari binnenkomt.
Behoefte aan dit spel te backen heb ik dus niet,
zeker ook niet omdat het een spel is van 1 vs 1.
Dan speel ik liever Memoir 44.
Maar goed, inmddels zijn er wel ruim 1200 backers.
Op 1 februari 2019 loopt deze KS af. 
Voor € 34 inleg, kun je dit spel dan medio augustus verwachten.

Verwacht wel dat de kwaliteit goed zal zijn,
gezien deze uitgever ook al Champions of Midgard
en Deception: murder in Hong Kong.
'War of the Worlds: The New Wave' is een asymmetrisch dekspel
met een speelbord voor 2 spelers.
De game-evenementen ontvouwen enkele jaren na het originele verhaal
'War of the Worlds' door H.G. Wells.
Buitenaardse invasie doet zich opnieuw voor, maar deze keer kwamen de marsmannetjes aan
op een gigantisch ruimteschip dat landt in een van de binnenwateren in Schotland.
Tijdens het spel beveelt een speler de buitenaardse troepen,
en de andere wordt een leider van Britse zelfverdedigingeenheden.
Het belangrijkste doel van de indringers is om de bevolking van Groot-Brittannië volledig te vernietigen,
terwijl de andere kant genoeg schade moet toebrengen aan het Marsleger.
Het spel wordt gespeeld met 2 asymmetrische kaartspellen, een speelbord, tokens en miniaturen.

War of the Worlds: The New Wave bij Board Game Geek

War of the Worlds: The New Wave bij Kickstarter

Lindoras

Lindoras

V-Commandos

Afgelopen zondag was het tijd voor een bezoekje aan het ouderlijk huis want Isayah was op visite.
Tijd voor een spelletje maar dan wel even wat anders... V-Commandos!
Coöperatief en schieten... voldoende inhoud om dit spel te kiezen. Eerst op zoek naar een missie voor 3 spelers: Isayah, @Lindoras en ik.
Missie opbouwen... en dan het leuke... je commando kiezen! Ik speel met de Medic, die komt uit Engeland en heeft een wapen die geen geluid maakt.
@Lindorasspeelt met de Amerikaanse als een Sapper.
Isayah kiest de Brit met de rol Scout. Isayah's zijn karakter blijkt tijdens het spelen een briljante keuze te zijn geweest.
De scout kan namelijk door muren heen lopen alsof er een deur is...  We moeten namelijk 3 objectives oppakken en zien te ontsnappen.
Dat hebben we bijna geruisloos uit kunnen voeren! Je hebt in je actie 3 acties die je onder andere kunt besteden aan: lopen schieten slaan deur openen Maar als je van een kleine tegel naar middel tegel wilt lopen en toch onzichtbaar blijven moet je 2 acties spenderen.
Staan er die in die ruimte ook nog vijanden moet je per vijand een dobbelsteen rollen om te kijken of je nog onzichtbaar blijft...  Het spel is erg tof... dit is de tweede keer dat ik het speel maar het is verdient het om vaker gespeeld te worden.
De eerste keer was een ok ervaring, dit was een toffe ervaring!
Dus op naar de volgende speel sessie... Isayah stemt in ieder geval voor. 😎  

Rob

Rob

Seal Team Flix - 5x5 challenge

Het eerste spel van mijn 5x5 challenge is een feit!
Afgelopen vrijdag hebben we met 3 spelers Seal Team Flix gespeeld.
Ondertussen de 3e keer voor mij maar voor @JeVaderwas het de eerste keer. We hebben al eens eerder een blog gepost over Seal Team Flix.
In dit spel ben je een team met seals waarin je het opneemt tegen terroristen. Dit doe je door middel van het schieten van houten schijfjes... je wapens die je van te voren hebt gekozen bepalen welke soort schijfjes je kunt gebruiken.
Ook maakt het geluid impact op het spel van de wapens... veel herrie? Ze lopen recht op je af! Tijdens deze missie maakt we goed gebruik van de skills @JeVader om de geblokkeerde deuren te hacken.
Dit ging bijna foutloos... Maar 1 hack poging faalde... 🤣 Voor de rest ging de missie iets te simpel, dus de volgende missie spelen we niet op Rookie maar op Standard! Ik kan persoonlijk niet wachten op de nieuwe missies, het is een erg tof spel!  

Rob

Rob

Arcadia Quest

Deze woensdagavond was Joost er voor de tweede keer bij!
Niemand had spellen meegenomen dus werd er iets uit mijn collectie gekozen.
@YuYukwam met het idee om Arcadia Quest te spelen! Dit spel had ik niet meer gespeeld sinds begin 2016... 
Het is ook het eerste spel waarvan ik de campaign 2 keer heb uitgespeeld! In Arcadia Quest heeft iedereen een Guild met daarin 3 karakters, deze karakters worden gedraft zodat je je Guild een beetje kunt samen stellen.
We speelde een losse missie, dus zonder campaign eigenschappen maar wel hoger level zodat we ook leuke items konden draften voor onze karakters. Je karakters kunnen goed zijn in bijvoorbeeld slaan, schieten of krijgen extra bonussen bij het rollen van crit bij het dobbelen.
De items probeer je zo goed mogelijk te combineren met elkaar daar waar sommige dingen extra's geven als je Magic wapens gebruikt.
Zo is er een karakter die met een zwaard ook gooien in plaats van alleen slaan en zijn er items die je een extra dobbelsteen geven bij het gebruik van een wapen. In je beurt mag je 1 van je karakters activeren, 3 stappen lopen en een aanval.
Nadat jij bent is geweest is de volgende speler en ondanks dat er monsters op het veld staan is er geen monster ronde zoals in veel spellen in deze categorie.
Deze monsters activeren zodra iemand ze aanvalt of als ze te dichtbij komen. Om het spel te winnen (dit is geen cooperatief spel) moet je 3 quests voltooien.
Er zijn 2 gezamenlijke quests, die je gezamelijk kunt halen en elkaar kunt helpen... of tegenwerken!
En iedere speler heeft een eigen quest... Deze quest is altijd het doodmaken van een karakter van een andere speler.
Deze quest is wel "geheim" zodat mensen in het begin niet van elkaar weten wie ze moeten verslaan, dit kan voor leuke situaties zorgen. De gezamenlijke quests die we moesten doen waren: Loop naar een locatie toe met een token en bij het oppakken van dit token moet je deze brengen naar locatie x. Loop naar een locatie toe met een token en bij het oppakken komt er een vijand die sterk is en verslagen dient te worden. Het spel speelt best snel maar we moesten na de periode dat we het niet meer gespeeld hadden weer regelmatig wat opzoeken hoe het ook alweer werkte
Een beurt kan vrij snel gaan maar als iedereen elkaar dwars zit kan het lang duren voordat er een speler 3 quests heeft gehaald. Na het behalen van de quests kijk je hoeveel geld iedere speler heeft, diegene met het meeste geld wint.
Ohja... ook misschien handig om te weten dat je geld krijgt bij het verslaan van monsters en karakters van andere spelers, of door het oprapen van tokens waar een schatkist op kan staan... of een val in de vorm van een klem... Ondanks dat het spel niet super speelt hebben we wel een leuke avond gehad.
Ik ben nu weer wel benieuwd geworden naar de Inferno variant die er al is en de Space variant die eraan komt.
Als dit net een paar aanpassingen met zich meebrengt waardoor het misschien nog vloeiender loopt kan die zomaar vaker op tafel komen!
Al mag ik niet klagen met Arcadia Quest, 2 keer uitgespeeld en aantal losse missies die gespeeld zijn... prima spel!

Rob

Rob

The Lord of the Rings: Journeys in Middle-Earth

The Lord of the Rings: Journeys in Middle-earth
Ontwerper: Nathan Halek, Grace Holdinghaus
Uitgever: Fantasy Flight
14+, 1-5 spelers, 60+ minuten

Tja, als fanatiek fan van J.R.R. Tolkien en zijn epische boeken,
waar geweldige films, maar ook bordspellen van/over zijn gemaakt,
raak ik in beroering als er weer iets nieuws aan de horizon verschijnt.
Het gevoel "die moet ik hebben"
dringt zich dan bijna onweerstaanbaar aan mij op.
Bijna, want het spel moet wel een bepaald niveau hebben,
te weten: ik moet het leuk vinden het te spelen...
Welnu, Fantasy Flight kondigt dit nieuwe LOTR spel aan.
En voor mij is het duidelijk: deze voeg ik wel degelijke toe
aan mij Tolkien en spellenverzamelin: ik heb het ge-preordered!
Het spel komt in het tweede kwartaal dit jaar uit.

Je vormt je Fellowship en gaat op avontuur,
in een volledig coöperatief, app-ondersteund bordspel. 
Terwijl de duistere krachten samenkomen,
slaan de spelers samen de handen ineen om mysteries te ontrafelen,
moedige keuzes te maken en te vechten tegen het kwaad dat het land bedreigt.
Het maakt niet uit of je ervoor kiest om alleen op pad te gaan
of met vier andere spelers op pad te gaan,
een gratis metgezel app neemt de controle
over de kwaadaardige krachten die tegen je zijn opgesteld,
waardoor jij en je metgezellen bevrijd zijn om samen te staan
in een enkele Fellowship en tegen de duisternis te strijden. .
Bovendien begeleidt de app je door hele campagnes,
vult elk avontuur met inhoud uit een groot aantal mogelijkheden
en laat je je eigen stempel op Middle-earth drukken. Lord of the Ring: Journeys in Middle-Earth bij Fantasy Flight

Lindoras

Lindoras

Thumb Chess

Thumb Chess
Ontwerper: Floyd Pretz
Uitgever: Project Danger
14+, 2 spelers, 5-15 minuten

Ik kon het niet laten...
een simpel kaartspelletje voor 2
met maar 1 kaart.
Zeker de goedkoopste kickstarter
die ik ooit gebacked heb: al vanaf € 2,
de helft als je kiest voor PnP.
Tot 18 januari 2018 loopt deze KS.
Inmiddels hebben meer dan 80 zotten, zoals ik,
dit project gebacked. Maar geslaagd is deze KS al.

Thumb Chess wordt gespeeld op een speciaal ontworpen klein bord
met vlekken langs de rand van de bovenkant zodat je duimen tijdens het spelen rusten.
Hoge strategie in een klein pakket dat je overal kunt spelen.
Je hebt alleen het Thumb Chess kaartje  en vier duimen nodig.
In de beurt van een speler verplaatsen ze een van hun duimen
naar een nieuwe ruimte volgens schaakgeïnspireerde bewegingsregels.
De spots hebben allemaal een schaakstuk dat daarmee samenhangt.
Je linkerduim beweegt volgens de regels van het stuk dat hoort
bij de positie van je rechterduim en omgekeerd.
Het doel is om de duimen van Checkmate voor de duimen
van een tegenstander te krijgen door je duimen in beide plaatsen eromheen te krijgen. Thumb Chess bij Board Game Geek

Thumb Chess bij Kickstarter

Lindoras

Lindoras

Board Game Voices: Blue Snake

In deze blog van Board Game Voices (oftewel: Bord Spel Stemmen)
worden de belevenissen opgetekend van componenten van een kaart- of bordspel.
Wat maakt een spelfiguur of ander spelonderdeel mee wanneer er mee gespeeld wordt.
Hier worden ervaringen, verhalen van bordspellen zelf beschreven.
Welk bordspel is hier aan het woord?

Als ik haast heb, is het net alsof anderen me al van verre horen en zien aankomen.
De meesten gaan netjes opzij, maar sommigen raken verlamd van angst en houden me dan op.
En alhoewel ik misschien een racemonster kan zijn, veiligheid staat bij mij bovenaan.
Ik kan namelijk heel voorzichtig zijn als de gezondheid van iemand in het geding is.
Ben ik op tijd, dan kan ik mensen helpen, jong en oud, klein of heel groot, fit of ziek, heel of beschadigd.
Niet alleen mensen, ook honden en katten of andere huisdieren red ik graag.
Ik kan ze dan naar een veilige plek brengen, waar ze goed worden verzorgd.
Soms is het vals alarm, dan kom ik voor niets.
Soms ook ben ik te laat en is iemand niet meer te redden.
Daar baal ik dan enorm van.
Zonder mij is echt niemand te redden in dit coöperatieve spel.
Ik ben er dan ook helemaal speciaal voor ingericht om mensen te redden
en ben duidelijk herkenbaar aan een opvallend teken, iets met een slang.
In oorlogsgebieden wordt vaak een welbekend internationaal symbool gebruikt.

Moet wel zeggen, dat ik het vaak erg warm van krijg,
zeker als in de buurt kom van die andere redders...
Wat een lef, wat een vakmanschap en wat een samenwerking!
Ben er trots op dat ik mijn steentje kan bijdragen aan het succes!
Een van de TafelTOP-leden is een fanatieke speler van mij.

Weet jij welk spel hier bedoeld wordt,
plaats dan je reactie hieronder.

De oplossing van vorige week kun je vinden
in een reactie van vorige week: Board Game Voices: Tower King

Lindoras

Lindoras

Wingspan

Wingspan
Ontwerper: Elizabeth Hargrave
Uitgever: Stonemaier Games
10+, 1-5 spelers, 40-70 minuten

Na Viticulture en het immens populaire Scythe
wordt met bijzondere aandacht en hoge verwachtingen
uitgekeken wanneer Stonemaier Games een nieuw spel aankondigt.
Dit geldt zeker voor TafelTOP-lid @Deluxe Roelbook
want die heeft inmiddels alle spellen die Jamie Stonemaier heeft uitgegeven.
Roel is dan ook vastbesloten zijn Stonemaier collectie compleet te jouden.
Zoals opgemerkt, de verwachtingen zijn hoog en terecht zo blijkt.
Veler reviewers (Dice Tower, Rahdo, Solomode, Game Boy Geek, Tantrum House enz.)
zijn enthousiast over dit nieuwe spel over vogels.
In tegenstelling wat je anno 2019 verwachten zou,
komt Wingspan niet uit via een kickstarter,
maar is direct in retail te verkrijgen.
Wel kun je een preorder plaatsen, wat al meer dan 5000 spelers hebben gedaan.
Verwachting is dat medio maart Wingspan in de spellewinkels ligt voor zo"n  € 48,50.
De hoge verwachtingen gelden niet alleen voor inhoudelijke spel,
maar zeker ook voor de hoge kwaliteit componenten.
En ja, opnieuw staat deze kwaliteit buiten kijf: het is mooi en goed.
Ik voorzie wel, dat er in de loop van de tijd een aantal uitbreidingen komen:
nog betere en luxe componenten en... vele nieuwe vogelkaarten van over de hele wereld.
Overigens geeft Stonemaier Games dit spel niet alleen uit.
Nog 6 andere uitgevers doen dit, waaronder 999 Games,
dus een Nederlandse versie zit in het verschiet.

Wingspan is een competitief, middelgroot, kaartgestuurd bordspel
voor het bouwen van motoren van Stonemaier Games.
Je bent een vogelliefhebber 
- onderzoekers, vogelaars, ornithologen en verzamelaars
die de beste vogels in je volière willen ontdekken en aantrekken.
Elke vogel breidt een reeks krachtige combinaties uit in een van je habitats (acties).
Deze habitats zijn gericht op verschillende belangrijke aspecten van groei:
Verzamel voedselfiches via aangepaste dobbelstenen in een dobbelsteentoren met vogelvoeder
Leg eieren met miniaturen in verschillende kleuren
Teken uit honderden unieke vogelkaarten en speel ze
De winnaar is de speler met de meeste punten na 4 ronden.

Wingspan bij Board Game Geek

Wingspan bij Stonemaier Games  

Lindoras

Lindoras

Comanauts

Comanauts
Ontwerper: Jerry Hawthorne
Uitgever: Plaid Hat Games
14+, 2-4 spelers, 90-120minuten

Na het serieuze coöperatieve spel Holding On,
waarin je het bewogen leven van de terminale Billy Kerr
probeert te reconstrueren en hem tevens
zo goed als mogelijk is te verzorgen is iemand die in coma ligt
het volgende thema van een spel.
Alhoewel Comanauts niet zo een vreemd thematisch spel is,,
ligt hier de hoofdpersoon Dr. Martin Strobal,
de grootste geest van onze generatie,  in een coma.
Het is een licht coöperatief sci-fi spel.
Ik geef de voorkeur aan Bille Kerr, maar toch...

Dr. Martin Strobal Mobius Ring-uitvinding beloofde de wereld
te veranderen met Mobius Ring-uitvinding, maar heeft ons in plaats daarvan
onze grootste ramp gegeven.
Bedoeld om de wereld van onbeperkte schone energie te voorzien,
de Mobius Ring functioneerde niet goed,
dronk Strobal in straling en creëerde een singulariteit die de wereld dreigt te verbruiken.
We hebben hem terug nodig en de enige manier om hem uit zijn coma te laten herleven
is door zijn onderbewustzijn binnen te gaan en hem te bevrijden van de demonen
die in hem zijn gevonden.

Comanauts is de tweede aflevering in Jerry Hawthorne's Adventure Book-systeem na Stuffed Fables.
Deze game van exploratie en gevaar bouwt voort op de mechanismen die voor het eerst in die eerdere titel zijn geïntroduceerd,
en biedt een nieuwe ervaring voor meer volwassen spelers.
Race tegen de klok om Dr. Strobal te laten herleven door zijn gekwelde geest te verkennen.
Terwijl spelers samenwerken om de geheimen van het onderbewustzijn van de dokter te onthullen,
zullen ze zijn innerlijke kind volgen over elf verschillende Comazones.
Daar proberen ze de innerlijke demon te vinden en te overwinnen die dr. Strobal vasthoudt.
Neem de rol aan van 22 unieke avatars terwijl je de gevaren en geheimen van elke wereld verkent
die opgesloten zit in de droom van de dokter. Kun je Dr. Strobal uit zijn eigen geest bevrijden voordat het te laat is?

Comanauts bij BoardGameGeek

Lindoras

Lindoras

Black Orchestra & Sub Terra

Het was weer bordspel tijd, dit keer in Breda bij Anne Derk thuis!
Dit keer weer met 5 spelers want er was visite in de vorm van Teun.
We zijn begonnen met het spel van Teun... Black Orchestra. In dit spel probeer je Hitler te stoppen door middel van complotten uit te werken.
Je hebt standaard 3 acties... bewegen, items bekijken, items oppakken, kaart pakken, dobbelsteen rollen per actie of iemand uit de gevangenis halen! Met het dobbelen kun je het moraal verbeteren en soms extra's acties krijgen... maar het kan ook je negatieve invloed op je hebben.
Want uiteraard is 1 zijde van de dobbelsteen negatief... 
Is je beurt voorbij? Dan pak je een kaart van het event deck, het event deck bestaat uit verschillende decks met cijfers 1 tot en met 7.
Eerst maak je de 1 stapel om vervolgens verder te gaan met stapel 2. Ben je bij stapel 2? Mooi dan kun je ook naar de plaatsen op het bord waar het getal 2 bij staat.
Dus hoe verder je in het spel komt hoe groter het bord wordt. Naast de locaties reizen de nazi's zoals Hitler en Geubels ook rond tussen de locatie gebaseerd op waargebeurde evenementen uit de tweede wereldoorlog. 
Heel erg tof en thematisch gedaan.
Wat ook heel thematisch gedaan is maar minder tof is: het spel genadeloos hard... we hebben bijna meer in de gevangenis gezeten door de Gestapo dan een complot voor te bereiden. Mogelijk namen we te weinig risico's maar ik heb @Deluxe Roelbook even gevraagd (hij heeft het spel ook) en geeft aan dat ze de second edition beter gebalanceerd hebben... 
De versie die wij gespeeld hebben is de eerste editie. 😉 
Dan de vraag of ik het nog eens zou willen spelen... Ja zeker... maar het liefst wel een aangepaste versie en dat zal val wast wel te regelen zijn met BoardGameGeek!   Tweede spel, dit keer met 4 zonder Melissa, uiteraard Sub Terra!
Dit spel behoeft niet echt meer uitleg als je mijn Blogs volgt... Top game!
Nu de 10e keer dat we het gespeeld hebben (@Dan2x en ik) en we kijken nu wel uit naar de uitbreidingen. 🙂 Deze pot ben ik redelijk in me eentje op pad gegaan en met het nodige geluk (dobbelen en tegels pakken) uitgekomen bij de rest.
Voordeel van deze redelijke dwaze actie was dat ik heel wat tegels heb weg kunnen leggen.
De Body Guard en de Medic hielden elkaar in leven om uiteindelijk als laatste bij de uitgang aan te komen.
Geoloog of niet... het had zo maar een Body Guard kunnen zijn want ook hij rende lekker alleen rond zonder maar in de problemen te komen. Weer een super vet potje Sub Terra dus, iedere keer speelt het weer anders!

Rob

Rob

Rail Road ink & Solenia & Sub Terra

Gisterenavond was het weer een geslaagde avond bij 4 Your Games.
@Dan2x en ik waren iets later in de winkel en bij aankomst was @YuYu het spel Solenia aan het uitzoeken voor @lydia.
Tijdens het uitzoeken waren @lydia, @Agnes en @skar Rail Road Ink aan het spelen. Na het uitzoek werk van @YuYu kwam hij tot de conclusie dat hij het boekje beter niet had kunnen lezen omdat het meer onduidelijk maakte van wat hij al wist van het spel.
Maar goed het spel is gespeeld en prima bevallen: Solenia Iedere speler heeft kaartjes en deze bepalen wat ze gaan doen, de kaartjes hebben een gat in het midden zodat je als ze op het bord liggen laten zien welke resource je krijgt.
Speel je een kaartje met 2 bij een water vak dan krijg je 2 keer water, speel je een 0 kaart krijg je niets maar moet je de zeppelin een stap verder zetten. De zeppelin blijft wel op het bord omdat je nadat je hem verplaatst de laatste rij van het bord weghaalt en omdraait om vervolgens voor het schip aan het leggen, het bord beweegt als het ware met je mee. Erg tof gedaan en heb ik al eens gezien bij het bordspel Portal: The Board Game.
Erg tof is ook dat het nacht/dag op deze manier simuleert.
Met je speler bord heb je namelijk ook een dag en nacht kant (boven,onder) om weer punten te halen. Zelf heb ik niet meegespeeld maar @Dan2x wil het zeker nog een keer spelen. Na de pot Solenia hebben we nog een potje Sub Terra gespeeld met 6 spelers.
Matthijs was na een lange tijd weer eens in de winkel dus die speelde gezellig mee! Dit spel blijft voor mij echt 1 van de beste coöperatieve spellen met veel spelers zonder dat het vervelend lang wachten wordt.
Ook dit keer was het weer een leuk potje al hebben we het wel redelijk eenvoudig gehaald.
Sub Terra voor de 9e keer gespeeld en het wordt tijd voor de uitbreidingen... die we gewoon hebben! Tijdens het potje Sub Terra heeft @YuYu niet meegespeeld maar een potje Keyforge gespeeld.
Dat blijft ook een erg leuk kaart spel. Weer een geslaagde avond!

Rob

Rob

Root

Afgelopen woensdagavond was het tijd voor Root! 
Toch wel 1 van de meeste gewaardeerde bordspellen van 2018.
Dit keer nam @Deluxe Roelbook het spel mee, maar @YuYu had ook gekunt. 😉 In Root is het de bedoeling om als eerste 30 punten te scoren als speler of te winnen door middel van een Dominance kaart.
Iedere speler speelt als het ware een eigen spel... en dat is wat Root zo bijzonder maakt! We hebben met 4 spelers gespeeld en dan doen ze allemaal mee: Marquise de Cat - Bij de start heeft bijna iedere locatie een kat staan. Eyrie Dynasties - Begint in de hoek van het bord op 1 locatie met 6 vogels. Woodland Alliance - Start niet op het bord Vagabond - start in het bos waar alleen de vagabond kan komen, de vagebond is ook alleen. Omdat ze allemaal zo anders spelen is het erg knap dat het spel ook echt werkt.
Zelf ben ik voor een Dominance kaart gegaan met de Eyrie Dynasties terwijl ik vrij snel punten binnen haalde... dit was een verkeerde keuze...
Daarnaast moest ik mijn beurt als het ware programmeren, erg tof maar lastig omdat je je "track" niet meer kan aanpassen.
Zodra ik mijn "track" niet meer kan uitvoeren verlies ik mijn leider, waarvan ik er 4 heb en ben ik wat punten kwijt. Uiteindelijk heeft @YuYu gewonnen met de Woodland Alliance en begon de @Lindoras met de Vagebond ook aardig te draaien.
Helaas had ik dus de fout gemaakt met de Dominance kaart en @Deluxe Roelbook deed het niet best.
Spel zit tof in elkaar en ondanks dat ik wat moeite had met de "track" verdient het spel bij mij een tweede kans.
Zowel @YuYu als @Deluxe Roelbook vinden het een top spel, en volgens mij was @Lindoras ook enthousiast.  

Rob

Rob

Board Game Voices: Tower King

In deze blog van Board Game Voices (oftewel: Bord Spel Stemmen) worden de belevenissen opgetekend van componenten van een kaart- of bordspel. Wat maakt een spelfiguur of ander spelonderdeel mee wanneer er mee gespeeld wordt. Hier worden ervaringen, verhalen van bordspellen zelf beschreven. Welk bordspel is hier aan het woord?   Ik draag een lang zwart gewaad tot op mijn voeten
en op mijn hoofd heb ik een grote indrukwekkende kroon.
Ben dan ook niet voor niets een wereldberoemde koning.
Mijn koninkrijk strekt zich uit over de helft van het speelveld. De burcht waarin ik met mijn gemalin verblijf, wordt zo maar aangevallen door mijn tegenstander  die er duidelijk op uit is mij te verslaan  en bezit te nemen van mijn vrouwe.
Maar ik verdedig me met hand en tand. Eerst de aanvalsgolven doorstaan.
Noem het een soort van tactische tower defense. Strategisch word ik bijgestaan door twee trouwe adviseurs. Ik stuur mijn leger buiten de poorten, bestaande uit voetvolk en cavalerie.   Let op! Zodra ik kan, beperk ik me niet alleen tot verdedigen, de aanval schuw ik ook niet.... En als mijn rivaal alsnog vrede aanbiedt,  zal ik dit alleen accepteren, als het echt niet anders kan.
Want dood ben ik niets meer waard...
  Alle figuren hebben specifieke eigenschappen, wat de strijd niet eenvoudig maakt. Een beurt bestaat uit rusten (pass), bewegen (move) of vechten (battle). Maakt niet uit hoe je het noemt, want mijn wereld is taal-onafhankelijk. Enne, de oorlog vindt in 3 fases plaats (in real time).  Groot risico die veel mensenspelers lopen, is Analysis Paralysis...

Lindoras

Lindoras

Kraken Ataken !

Kraken Ataken
Ontwerper: TitanforgeGames
Uitgever: TitanforgeGames

De makers van o.a. ARMYMALS en LOBOTOMY
- wederom uit Polen, waar toch veel stevige spellen vandaan komen - 
komen met een eenvoudig, maar uitdagend kaartspelletje.
Een piratenspel, maar... dit keer ben je niet een piraat
die strijdt tegen een enorm zeemonster met dodelijke tentakels:
de KRAKEN. 
Nee, je bént het monster zelf en valt piraten aan 
om hen te beroven van hun overwonnen schatten.
Alleen, je bent niet de enige Kraken, er zijn ook soortgenoten.
Die moet je eerst overwinnen, om daarna met je vernietigende tentakels
een piratenschip op te slurpen. alhoewel, die piraten zich met hand en tand
zullen verzetten. Het zijn tenslotte ook geen lievertjes.

Al met al lijkt dit een snel spel (15 minuten),
dat toch de nodige diepgang heeft.
Je kunt het spel mij 5 spelen.
Met uitbreiding zelfs met 6.
Het basisspel kost € 22.
De componenten zien er gaaf uit,
ook de artwork kan zeker door de beugel: cartoonesk.
De kickstarter loopt tot 28 januari. 
Bijna 200% funded, waar ruim 200 backers verantwoordelijk voor zijn.
Het is zeker een spelletje die ik overweeg te backen, 
al ben ik er ook nog niet zeker van.
Opvallend is dat het spel nog niet geregistreerd staat bij Board Game Geek.
Medio oktober wordt verwacht dat het bij de backers terecht komt.

Kraken Awaken ! bij Kickstarter

 

Lindoras

Lindoras

Chai

Chai
Ontwerpers: Dan Kazmaier, Connie Kazmaier
Uitgever: Deep Aqua Games
8+, 1-5 spelers, 20-60 minuten

Chai is een licht spel waarin je wordt meegezogen.
Net zoals je hele goede thee, gezet van verse producten, moet opzuigen.
Nippen dus met een vleugje lucht om optimaal van de smaak te kunnen genieten.
De retail-versie van dit theespel - waarover de reviews lovend zijn -
is nog op kickstarter te backen tot 7 januari al vanaf € 44.
De luxe kickstarter-versie kost € 51.
Ruim 1400 spelers hebben het spel reeds gebacked.
Ondanks dat het een spel is met een prima solo en co-op module,
laat ik dit keer deze aan me voorbij gaan.
Heb vernomen dat een TafelTOP speler voor het eerst een spel gebacked heeft,
en dat de eer te beurt is gevallen aan Chai !!!

In Chai stap je in de schoenen van een theehandelaar
en combineer je theesmaken om een perfecte mix te maken.
Gespecialiseerd in rooibos, groene, oolong, zwarte of witte thee,
koop en verzamel je ingrediënten om de bestellingen van je klanten te vervullen.

Als theehandelaar, doe je bij elke beurt een van de volgende dingen:
Bezoek de markt
- De speler ontvangt onmiddellijk een gouden munt en selecteert een theesmaaktegel
(munt, jasmijn, citroen, gember, bessen en lavendel), die wordt toegevoegd aan hun theedoos.
Als de smaaksteen tegels van hetzelfde type aanraakt, worden deze tegels ook genomen.
De betaling (goud, zilver of een koperen muntstuk) wordt in het geldzakje geplaatst
dat overeenkomt met de meest rechtste kolom waar de tegels in zaten.
Spelers mogen op geen enkel moment meer dan 12 smaakstenen in hun theedoos hebben.
Selecteer Additieven
- Thee-additiefkaarten (melk, suiker, honing, vanille en chai-kruiden)
zijn ook nodig om de meeste bestellingen te voltooien.
Een speler kan twee acties uitvoeren in het toevoegingsgebied:
alle additieve kaarten van één type selecteren (met nieuwe kaarten getrokken na de eerste actie),
de zichtbare kaarten opnieuw instellen of een kaart trekken uit het additievenbord.
Spelers mogen op geen enkel moment meer dan 6 additieve kaarten in hun theedoos hebben.
Reserveer een klant
- Een speler kan ook een klantenkaart reserveren bij de klantenpool van de zichtbare kaarten of het trekstapel.
Als je een zichtbare kaart trekt, wordt een nieuwe kaart
direct naar boven in de klantenpool getrokken om de genomen kaart te vervangen.
Een speler mag op geen enkel moment meer dan 3 onvervulde klantenkaarten in zijn theedoos hebben.
Als een speler meer dan 3 kaarten heeft, wordt een kaart weggegooid
en met de afbeelding naar boven in de klantenpool geplaatst
met een koperen munt uit de geldbuidel aan de bovenkant.
Aan het einde van elke beurt kan een speler een theebestelling voltooien
vanaf één klantenkaart in de hand of zichtbaar in de klantenpool.
Een basistheepenning, theesmaken en additieven die op de kaart worden getoond,
zijn benodigde ingrediënten en worden in een lege theekop geplaatst.
De speler draait een punt om en ontvangt een muntbonus,
waarbij de thermometer rond de tracker één tandje hoger wordt geschoven als alle cups zijn gevuld.

Het spel is afgelopen als vijf ronden cups zijn voltooid.
Wanneer de laatste bestelling is voltooid, voltooien andere spelers hun laatste beurt,
zodat elke speler hetzelfde aantal beurten heeft gespeeld.
Om te scoren, tellen de spelers hun winstpunten op uit de ingevulde klantbestellingen
en voegen ze hun overgebleven geld toe aan dit totaal.
In 3-5-speler-spellen worden extra punten toegekend aan de speler (s)
die de meeste bestellingen en meest diverse theerecepten heeft gedaan.
Toekenningsbanden zijn vriendelijk, waarbij elke winnaar 5 punten krijgt.
De speler met de meeste overwinningspunten (van klantorders, geld en prijzen)
wint het spel als beste theehandelaar!
In het geval van een gelijkspel wint de persoon met het minste aantal vervulde klantkaarten.
Als hij nog steeds vastzit, wint de persoon met de minste hoeveelheid geld.
Als dat geen gelijke stand oplevert, wordt de overwinning gedeeld.

Chai bij Board Game Geek
Chai bij Kickstarter

Lindoras

Lindoras

×